Iată încă una din găurile CEH pe unde s-au scurs milioanele/ Două locomotive identice, consumuri şi timpi diferiţi. Pe hârtie!
Minerii şi energeticienii se plâng de lipsuri, de utilaje învechite sau chiar de lipsa lor. În acelaşi timp, la Complexul Energetic Hunedoara au existsat o mulţime de găuri prin care s-au scurs milioane şi milioane, fără ca responsabilii să sară să le astupe.
Un exemplu – poate minor în comparaţie cu altele, dar grav pentru că nimeni nu s-a sesizat, deşi s-au călcat în picioare legi şi regulamente! – vi-l oferim astăzi din curtea Termocentralei Paroşeni, unde două locomotive identice, cu activităţi identice au consumuri total diferite. Asta pentru că una dintre ele este dotată cu instalaţie de măsurare a combustibilului, iar cea de a doua nu. Locomotiva LDE 030 şi LDE 031 desfăşoară aceleaşi activităţi, dar în zile diferite. Traseul fiind acelaşi, încărcătura similară şi consumul de motorină ar trebui să fie egal. Teroretic, pentru că, în realitate, lucrurile stau cu totul pe dos. Astfel, LDE 030 este mai economică decât „sora sa” cu numărul 031 şi asta pentru că prima are montată instalaţie de măsurarea combustibilului tip ICL, în timp ce a doua este „la liber”. Inspectorii Curţii de Conturi sunt cei care s-au sesizat şi au constata că sistematic consumul mediu este mai mare în cazul locomotivei fără ICL, deşi acestea au caracteristici tehnice identice. Lucru sesizat şi pentru locomotiva LDE 030 înainte să fie dotată cu sistem ICL, dar rezolvat ulterior. În plus, şi mai grav, datele consemnate în „Registrul Activitate Locomotivă” pentru 031 nu reflectă realitatea, iar consumul descărcat mai mare cu 45% faţă de cel al locomotivei pereche nu se justifică. „Orele de funcţionare, consemnate în registrul Activitate Locomotivă pentru locomotiva LDE1250CP – 031 nu sunt confirmate de activitatea desfăşurată. Numărul de vagoane descărcate – manevrate raportta la orele de funcţionare înregistrate de instalaţia ICL a Locomotivei LDE 030 diferă de cele consemnate în registrul de activitate al LDE 031, în condiţiile în care locomotivele sunt identice sub aspectul parametrilor constructivi şi transportă un număr apropiat de vagoane”, spun inspectorii Curţii de Conturi. După ce au tras linie şi au adunat, reprezentanţii Curţii ed Conturi au stabilit un prejudiciu calculat la aproape un milion de lei, aferent perioadei ianuarie 2011 – octombrie 2014.
Cum explică timpii de transport? Nicium!
Conducerea antităţii verficiate are însă explicaţii pentru diferenţele sesizate şi în obiecţiunile formulate a precizat că estimările auditorilor publici externi nu au ţinut cont de condiţiile efective şi procesul tehnologic privind transportul, manevrarea şi descărcarea vagoanelor cu cărbune, nu au fost luate în calcul procedurile interne de calcul a consumului de motorină şi nici rapoartele de ecploatare. Aceştia susţin că uzura la LDE 031 este mai mare decvât la LDE 030, ceae ce ar justifica un consum mai mare, în timp ce metodologia de calcul a auditorilor a fost „pur aritmetică”, nefiind reprezentativă pentru activitatea CFU şi nici în concordanţă cu procedurile operaţionale ale SE Paroşeni. Argumentekle aduse sunt plauzibile, au replicat cei de la Curtea de Conturi, însă niciuna dintre obiecţiunile entităţii verificate nu a justificat marile discrepanţe legate de orele de funcţionare ale celor două locomotive. De exemplu, pentru transportul a 56 de vagoane, locomotiva LDE 030, care are instalaţie tip ICL, a avut nevoie de 6 ore şi 54 de minute, în timp ce „geamăna ei” a transportat 44 de vagoane în 16 ore şi 10 minute! În consecinţă, pentru a se elima orice suspiciune, până în data de 30 iunie Complexul Energetic Hunedoara – Sucursala Electrocentrale Paroşeni trebuie să achiziţioneze şi să monteze o instalaţie ICL şi pe locomotiva 031, dar şi să recupereze prejudiciul.