Gara Hunedoarei, bijuteria arhitecturală a anilor 1950 lăsată pustie
Şase decenii au trecut de la inaugurarea gării din Hunedoara, considerată la acea vreme unul dintre cele mai frumoase monumente ale oraşului. Gara este acum aproape pustie, iar cele mai multe dintre încăperile ei au fost puse sub lacăt şi lăsate în paragină.
Gara Hunedoarei a fost construită în anii 1950, iar arhitectura monumentului are influenţe sovietice. „Steaua lui Stalin” aşa cum era numit simbolul URSS, veghează de pe turnul staţiei CFR, deşi puţini hunedoreni îi mai dau atenţie. Simbolul sovietic a ruginit, iar ceasul montat pe acelaşi turn a înţepenit de ani buni. Timpul pare să se fi oprit în loc pe peroanele staţiei, care sunt pustii în cea mai mare parte a zilei. În trecut, trotuarele largi, ornamentate cu vase şi scuaruri de flori, erau supraglomerate de sutele de muncitori care aşteptau să plece cu trenul spre combinat. Gara avea un restaurant, două săli de aşteptare, iar în jurul ei câteva baruri şi terase îi primeau pe navetiştii combinatului siderurgic. Acum, cele mai multe dintre încăperi sunt puse sub lacăt. Pe liniile ferate, rar mai rămâne câte o locomotivă. Doar două trenuri mai pornesc din gara Hunedoarei spre Simeria, iar cele două vagoane ale acestora sunt şi ele mai mult goale. Totuşi, gara a rămas unul dintre monumentele cu care localnicii se mândresc şi una dintre cele mai frumoase din judeţ. Peroanele ei sunt folosite ca decor pentru amatorii de fotografie, iar holul mare al gării oferă un peisaj suprarealist. Două fresce imense ocupă pereţii monumentului. Una dintre ele înfăţişează o scenă din vechile uzine ale oraşului, în care personajele sunt muncitori şi oţelari. În cel de-al doilea tablou, acţiunea se mută pe unul din dealurile Hunedoarei, ocupat de alţi muncitori aflaţi la iarbă verde. În fundalul tabloului, apar din nou uzinele. Frescele şi-au pierdut coloritul şi s-au degradat o dată cu trecerea timpului, dar continuă să atragă atenţia vizitatorilor.
Şeful URSS a ajuns în gara Hunedoarei
Cel mai important moment din istoria gării s-a petrecut în iunie 1962, când Hunedoara a fost vizitată de liderul Uniunii Sovietice, Nikita Hruşciov. Însoţit de şeful de stat Gheorghe Gheorghiu Dej, Hruşciov a coborât din trenul special cu care călătorise în uralele a mii de hunedoreni, aduşi special pentru a participa la întâmpinarea liderului URSS. „Încă înainte cu mult de sosirea lui Hruşciov cu trenul special, mulţimi mari de oameni au fost aduse la gară pentru a repeta lozincile de întâmpinare. Hruşciov călătorise întreaga noapte spre Hunedoara, după ce vizitase rafinăriile de petrol din Oneşti. Urma să plece din Hunedoara spre Lupeni, unde se află cele mai importante mine de cărbune din România. Întreaga populaţie de 55.000 de locuitori ai Hunedoarei a ieşit în stradă, înfruntând cu steguleţe roşii fluturate energic căldura tropicală, pentru a-i aduce onoruri liderului sovietic şi oficialităţilor guvernului comunist”, relatau reporterii Asociated Press.