MUNCEȘTI ÎN STRĂINĂTATE? AI DREPTUL LA ALOCAȚIE EUROPEANĂ PENTRU COPILUL TĂU!

Puţini români care lucrează legal în străinătate ştiu că pot primi pentru copiii lor alocaţii destul de consistente, din ţara în care sunt angajaţi.

 

alocatie-europeana-660x330

Copiii ai căror părinţi lucrează legal în străinătate, într-o ţară din UE, pot primi alocaţiile care se dau în acea ţară, în locul celor din România, care sunt, în general, mult mai mici. Copiii au dreptul la această alocaţie indiferent dacă locuiesc în România sau în ţara în care muncesc părinţii lor.

CUANTUMUL  ALOCAŢIEI  EUROPENE?

Alocaţiile “europene” reprezintă o formă de prestaţii familiale care au ca scop asigurarea securităţii sociale pentru salariaţii şi lucrătorii independenţi, şi membrii familiilor acestora, care au reşedinţa într-un stat membru al Uniunii Europene şi desfăşoară o activitate salarială sau independentă într-unul dintre aceste state. Aceste “alocaţii” se acordă pentru copiii avuţi în îngrijire, ca şi alocaţiile care se acordă în România. Diferenţa constă în faptul că, urmare a desfăşurării unei activităţi salariale sau independente pe teritoriul unui alt stat membru UE, această alocaţie poate avea un cuantumul mai mare (în majoritatea cazurilor), acest cuantum depinzând de legislaţia statului respectiv. De aceste alocaţii pot beneficia copiii ai căror părinţi lucrează legal pe teritoriul Uniunii Europene. Astfel, părinţii care au dreptul de a primi această alocaţie ca urmare a activităţii desfăşurate în afara României, pe teritoriul Uniunii Europene, pot beneficia de alocaţie pentru copiii lor, în cuantumul stabilit de legislaţia ţării în care lucrează, indiferent dacă aceştia au sau nu copiii împreună cu ei.

CE ACTE SUNT NECESARE

Pentru obţinerea “alocaţiei europene” trebuie să vă adresaţi instituţiei competente cu plata prestaţiilor familiale din România (AJPS) şi din statul în care lucrătorul migrant îşi desfăşoară activitatea. Aceste instituţii sunt organizate diferit de la un stat la altul. În Italia, de exemplu, trebuie să mergeţi la Institutului Naţional de Protecţie Socială (INPS).
În Romania, instituţia responsabilă cu plata prestaţiilor familiale  este Agenţia Naţională pentru Prestaţii Sociale, care la nivel local este reprezentată de Agenţiile Judeţene pentru Prestaţii Sociale.  Procedura se demareaza prin depunerea formularului E411 completat în partea A la instituţiile abilitate cu plata prestatiilor familiale din România sau din ţara în care lucrătorul migrant îşi desfăşoară activitatea. Plata “alocatiei europene” va fi efectuata dupa completarea integrala a formularului E411 si depunerea acestuia la institutia responsabila din statul UE competent cu plata “alocatiei”. Perioada de timp scursa intre data depunerii formularului E411 la institutia responsabila cu plata “alocatiei europene” si plata propriu-zisa a alocatiei depinde de factori precum: corectitudinea datelor completate in formular (nume, adrese, coduri numerice personale etc.) si perioada necesara obtinerii de informatii de la alte institutii abilitate.

Procedura consta in completarea formularului E411, in dublu exemplar, reprezentand cererea de informatii privind dreptul la prestatii familiale in statul de resedinta al membrilor familiei si depunerea acestuia la institutia abilitata (vezi pagina Unde trebuie sa ma adresez?).
Urmatorul pas este stabilirea statului competent care va acorda alocatia, in functie de natura activitatii desfasurate de catre parinti pe teritoriul Romaniei si/sau al statului respectiv. Indiferent care este statul competent, procedura de obtinere a „alocatiei” este aceeasi: completarea formularului E411.
Formularul E411 are doua parti: A si B, care se vor completa dupa cum urmeaza:
• Partea A din formular se completeaza de catre lucratorul migrant care se adreseaza institutiei competente cu plata prestatiilor familiale din statul unde isi desfasoara activitatea. In aceasta parte a formularului trebuie completate toate datele privind identitatea persoanelor mentionate si este indicat ca solicitantul sa trimita institutiei abilitate din Romania fotocopii dupa actele de stare civila a membrilor familiei, hotarare de divort ori de incredintare a copilului/copiilor, dupa caz.
• La primirea formularului, Agentia Judeteana pentru Prestatii Sociale (AJPS) trebuie sa completeze partea B a formularului pentru care va solicita informatii, dupa caz, de la:
a) Inspectoratul Teritorial de Munca;
b) Casa Judeteana de Pensii;
c) Directia Generala a Finantelor Publice;
d) Inspectoratul Scolar Judetean (in cazul in care copiii avuti in intretinere urmeaza cursurile invatamantului preuniversitar);
e) Directia Generala de Asistenta Sociala si Protectia Copilului.

DOCUMENTE UTILE 

 Reguli de bază și exemple pentru primirea alocației europene:

 

I. Reguli de baza
  • Dreptul la prestatiile familiale prevazute de legislatia tarii de angajare: indiferent de statul membru de resedinta al lucratorului migrant si al membrilor familiei sale, acesta are dreptul la prestatiile din statul in care isi desfasoara activitatea (art. 73 din Reg. 1408/71);

EXEMPLU: Copilul are domiciliul sau resedinta in Romania, iar parintii desfasoara activitatea in Olanda. Olanda va plati prestatiile familiale pentru copilul care a ramas pe teritoriul Romaniei, conform prevederilor legislatiei sale si in cuantumul prevazut de acest stat, adica 63 euro lunar.

Totusi, daca cuantumul prestatiilor la care ar avea dreptul copilul in Romania este mai mare decat cel acordat in statul de activitate al parintilor, atunci Romania poate acorda un complement diferential, calculat ca diferenta intre cuantumul prestatiilor acordate de Romania si cuantumul platit in acel stat membru.
In situatia in care copilul isi schimba resedinta in statul de activitate al parintilor, Romania nu va mai trebui sa plateasca un complement diferential, competenta platii prestatiilor familiale devenind a statului de activitate al parintilor.
In situatia prezentata, cuantumul acordat de Romania nu depaseste cuantumul acordat de Olanda, iar plata drepturilor de alocatie pentru copil in Romania se suspenda.
  • Perioadele de activitate salariala sau independenta realizate intr-un alt stat membru, sunt totalizate si sunt luate in considerare la stabilirea dreptului la prestatii familiale (art. 72 din Reg. 1408/71).

EXEMPLU: La stabilirea dreptului la indemnizatia pentru cresterea copilului pe teritoriului Romaniei, cele 12 luni de venituri profesionale inaintea datei nasterii copilului, pot fi constituite integral si din perioadele in care persoanele au desfasurat activitati in alte state membre ale UE sau in state care apartin Spatiului Economic European.

II. Reguli de prevenire a suprapunerii dreptului la prestatii
Acestea trateaza prevenirea situatiilor in care parintii primesc drepturi in aceeasi perioada de timp, din partea mai multor state membre, in baza activitatii desfasurate in aceste state membre sau in baza resedintei.
  • Activitatea parintelui si resedinta copilului in Romania si activitatea celuilalt parinte in alt stat membru.
Daca statul de resedinta a copilului este Romania, iar unul dintre parinti are activitate in Romania, iar celalalt parinte are activitate in alt stat membru, statul competent cu plata prestatiilor va fi Romania (stat de resedinta al copilului si de activitate al unuia dintre parinti), iar celalalt stat membru de activitate va acorda un complement diferential, stabilit ca diferenta intre cuantumul prestatiilor acordate in acel stat membru si cuantumul platit de Romania.

EXEMPLU: Romania (stat de activitate al unuia dintre parinti si de resedinta a copilului) – plateste 42 lei (aprox. 10 euro) iar Germania (stat de activitate au unuia dintre parinti) – plateste 154 euro. In acest caz, pentru a nu pierde dreptul la cuantumul cel mai mare, Germania va plati un complement diferential de 144 euro, in baza activitatii unuia dintre parinti in acest stat membru UE.

Daca in Romania familia primeste pentru copil, pana la varsta de 2 ani, indemnizatie si alocatie de stat, adica 800 lei (aprox. 216 euro), in acest caz, Germania nu va mai plati complementul diferential, deoarece cuantumul acordat de Romania depaseste cuantumul din Germania
  • Activitatea unui parinte in Romania, activitatea celuilalt parinte in alt stat membru iar resedinta copilului in acest stat membru
Daca activitatea unuia dintre parinti se desfasoara in statul de resedinta a copilului, atunci acel stat membru trebuie sa plateasca prestatiile familiale pentru copil. Totusi, daca Romania are un cuantum mai mare al prestatiilor, va acorda un complement diferential stabilit ca diferenta intre cuantumul prestatiilor acordate de Romania si cuantumul platit de acel stat membru.

EXEMPLU: Italia (stat de activitate al unuia dintre parinti si de resedinta a copilului) – plateste 124 euro. Romania (stat de activitate al unuia dintre parinti) – plateste indemnizatie si alocatie de stat – 800 lei (aprox. 216 euro). In acest caz, pentru a evita cumulul de prestatii si pentru a nu pierde dreptul la cuantumul cel mai mare, Romania va plati un complement diferential de 92 euro, adica 340 lei.

  • Activitatea unuia dintre parinti intr-un stat membru UE si resedinta copilului in Romania impreuna cu celalalt parinte, care nu desfasoara nici o activitate in Romania.
Statul de activitate al parintelui va fi statul competent cu plata prestatiilor familiale pentru copilul care are resedinta in Romania, conform legislatiei acelui stat.
Daca Romania acorda prestatii familiale pe baza resedintei copilului, mai mari decat cele acordate de statul de activitate, atunci plateste diferenta intre suma acordata conform legislatiei sale si cuantumul la care are dreptul conform legislatiei acelui stat membru.

EXEMPLU: In Italia (stat de activitate al unuia dintre parinti) cuantumul prestatiilor este 124 euro. In Romania, stat de resedinta al copilului, cuantumul prestatiilor este de 42 lei (aprox. 10 euro). Deci, Italia va plati prestatiile pentru copil in cuantum de 124 euro iar Romania va suspenda dreptul la alocatie de stat, pentru ca nu depaseste valoarea prestatiei acordate in Italia.

  • Activitatea parintilor in doua state membre diferite (EU1 si EU2), iar domiciliul sau resedinta copilului in Romania (in intretinerea bunicilor)
Statul competent cu acordarea prestatiilor familiale dintre EU1 si EU2 este cel care acorda cel mai mare cuantum al prestatiilor familiale si acesta va plati integral prestatiile familiale iar celalalt stat va rambursa primului stat jumatate din cuantumul platit de primul stat, dar nu mai mult decat suma prevazuta de legislatia nationala.
Daca Romania acorda prestatii familiale, pe baza resedintei copilului, mai mari decat cele prevazute de statele de angajare ale parintilor, atunci va plati un complement diferential, adica diferenta intre suma acordata conform legislatiei sale si cuantumul cel mai mare, din statele de angajare ale parintilor.

EXEMPLU: In EU1 Germania (stat de activitate al unuia dintre parinti) cuantumul prestatiilor este 154 euro. In EU2 Austria (stat de activitate al celuilalt parinte) – cuantumul prestatiilor este 95 euro. Pentru a fi evitat cumulul de prestatii intre aceste state membre, familia va primi prestatiile pentru copil din partea statului german, adica 154 euro, urmand ca Austria sa ramburseze institutiei germane jumatate din suma platita de aceasta, adica 77 euro. Romania suspenda dreptul de alocatii pentru copil, deoarece cuantumul acordat in baza resedintei copilului in Romania este mai mic decat cel din Germania.

 surse: singuracasa.ro, mae.ro

 

[slideshow_deploy id=’17217′]