Investiţii de milioane de euro, trase pe dreapta de autorităţile locale
Autorităţile locale nu par în stare să gândească programe viabile pentru dezvoltarea turismului de vară în staţiunile montane din Valea Jiului, iar sprijinul primit în acest sens de la Centru este nul. În consecinţă, şi investiţiile de milioane de euro în mijloacele de transport pe cablu îşi dovedesc utilitatea doar iarna, instalaţiile fiind trase pe dreapta în perioada verii din cauză că sunt total neprofitabile.
Inaugurate cu multă pompă, investiţiile în dezvoltarea şi modernizarea transportului pe cablu din Parâng sau Straja se dovedesc inutile pe perioada verii, când sunt ascunse în hangare. Dacă noul telescaun din Parâng este pornit la cererea turiştilor, pentru Straja răspunsul este ferm: nu e profitabilă şi e oprită.
La finele anului trecut, municipalitatea din Petroşani a pus în funcţiune un nou telescaun, în lungime de doi kilometri şi cu o diferenţă de nivel de 400 de metri. Investiţia a fpst demarată în anul 2012, în cadrul unui program derulat de Ministerul Dezvoltării Regionale şi Turismului, care urma să transforme Parângul într-un domeniu schiabil care să rivalizeze cu marile staţiuni naţionale şi internaţionale. Finanţările au venit, însă, cu ţârâita şichiar au fost blocate o bună perioadă de timp, însă Primăria din Petroşani a continuat, pe cont propriu, să finanţeze construcţia noului telescaun, în valoare de 20 de milioane de lei, adică aproximativ 4 milioane de euro. Cea mai mare parte a fondurilor necesare au venit dintr-un credit bancar contractat de administraţia locală. Noul telescaun din staţiunea montană Parâng pleacă din zona cabanei Rusu, iar turiştii sunt transportaţi până la cabana Căsuţa din Poveşti, în zona staţiei intermediare de la vechiul telescaun, funcţional în continuare. Instalaţia de transport pe cablu are o capacitate de transport de aproximativ 1.200 de turişti pe oră, iar scaunele sunt prevăzute cu patru locuri, dublu faţă de telescaunul vechi. Numai că, în afară de sezonul de iarnă. Acesta se dovedeşte total inutil şi este pornit doar dacă există solicitări ferme de al grupuri mai mari de turişti.
La fel se întâmplă cu telegondola construită în Straja, o investiţie de 8 milioane de euro.
Telegondona face legătura între localitatea Lupeni şi statiunea Straja şi înlocuieşte vechiului telescaun. Are 46 de gondola, fiecare cu câte opt locuri, şi o lungime de cinci kilometri. Viceprimarul municipiului Lupeni, Cornel Lungan, spune clar că “telegondola este oprită acum pentru că nu este profitabil să o pornim decât iarna”.
Produce pierderi
Telegondola din Straja nu se dovedeşte, însă, profitabilă nici măcar în sezonul de iarnă. Potrivit indicatorilor economici, din decembrie până în aprilie chletuielile au depăşit veniturile cu circa 125.000 de lei Astfel, în timp ce veniturile au fost de 380.308 lei, cheltuielile s-au cifrat la 505.381 lei. Pe plus a fost doar în luna decembrie, când veniturile înregistrate au fost de 120.506 lei şi cheltuielile de 93.403 lei, respectiv februarie când veniturile au fost 105.744 lei, iar cheltuielile de 79.995 lei. În ianuarie, însă, s-au înregistrat pierderi, la fel ca şi în martie şi aprilie, când pierderea s-a accentuat, mai aşes că şi zăpada din munte numai bună de schiat era doar o amintire.
[slideshow_deploy id=’13836′]