RCA va fi mai scumpă decât maşina nouă!
Evoluţia cotaţiilor RCA pare a nu avea alt fundament decât interesul companiilor de asigurare de a-şi maximiza profiturile. Iată, rapoartele oficiale ale Poliţiei Rutiere arată că accidentele rutiere soldate cu pagube materiale s-au împuţinat de la un an la altul cu mai multe procente, iar datele Institutului Naţional de Statistică vorbesc de o continuă diminuare a indicelui preţurilor industriale, până la valori negative. Cu toate acestea, asigurarea obligatorie auto continuă să se scumpească, în timp ce reclamaţiile împotriva firmelor de asigurări sunt tot mai numeroase.
Uniunea Naţională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) trage semnalul de alarmă: de la data de 1 ianuarie 2016 se aplică Directiva 2009/138/CE din 2009, cunoscută şi sub numele Solvency II. Aceasta vizează toate companiile de asigurări şi reasi- gurări cu un volum anual de prime de peste 5 milioane euro sau cu rezerve tehnice de peste 25 milioane euro, iar efectul aplicării este o creştere a tarifelor RCA. Potrivit calculelor organizaţiei, asigurarea obligatorie RCA ar putea depăşi… 1.000 de euro pentru un Logan.
În cazul altor categorii de autovehicule, scumpirile vor deveni de nesuportat. „Dacă în 2013, cotaţiile uzuale RCA erau sub 1.000 de euro pentru un autovehicul de transport mărfuri sau persoane, iar cele excepţionale erau de 3.000 de euro pe autovehicul, în 2015, cotaţiile uzuale RCA pentru vehiculele de transport mărfuri şi persoane au trecut de 3.000 de euro pe vehicul şi au apărut în piaţă cotaţii de peste 100.000 de lei RCA pe autovehicul! Dacă astăzi cotaţiile excepţionale au ajuns să egaleze preţul unui camion utilizat, în acest ritm de creştere cu 100% anual, în cinci ani costul RCA va egala preţul unui camion nou de 96.000 de euro, iar cotaţiile excepţionale vor fi peste orice măsură!” – atenţionează UNTRR.
Organizaţia atrage atenţia că: „Impo-sibilitatea firmelor de transport de a plăti aceste sume astronomice pentru RCA va conduce la falimentul firmelor mici de transport rutier şi la mutarea în alte ţări a firmelor medii şi mari de transport rutier din România şi poate conduce la o creştere a RCA pentru cei care supravieţuiesc captivi în sistemul obligatoriu de asigurări RCA/carte verde din România la valori care pot trece de 1.000 de euro pentru un Logan!”
Potrivit UNTRR, în România există circa 30.000 de firme de transport mărfuri, care deţin o flotă de circa 150.000 de auto-vehicule de peste 3,5 tone, şi peste 4.000 de firme de transport călători, care ope-rează circa 35.000 de autobuze şi autocare de peste 1 + 8 locuri pentru transport. În acest sector lucrează circa 400.000 de angajaţi.
Nu doar transportatorii sunt în pericol, ci întreaga economie naţională şi populaţia. Scumpirea RCA va afecta în mod direct bugetele tuturor deţinătorilor de auto-vehicule: instituţii de stat, agenţi economici şi gospodării familiale. Pe de altă parte, creşterea cotaţiilor RCA se va reflecta în preţurile produselor şi serviciilor, a căror creştere va fi suportată de consumatorii finali. Practic, la nivelul populaţiei se vor acumula toate efectele negative directe şi mediate ale dinamicii RCA.
UNTRR solicită guvernului să intervină astfel încât valorile RCA să fie stabilite la niveluri suportabile pentru agenţii econo-mici şi populaţie.
„O asigurare obligatorie prin lege nu trebuie să oblige la faliment sau la impo-sibilitatea de a plăti valori RCA egale cu valoarea autovehiculului asigurat!” – atenţionează organizaţia.
Ea atrage atenţia că lipsa de măsuri din partea guvernului condamnă industria transporturilor rutiere la faliment sau la mutarea activităţii în ţări învecinate, care au politici economice responsabile. Efectele ar fi devastatoare pentru bunul mers al economiei şi vieţii sociale, pentru PIB şi exporturi. „Lipsa de autoritate şi de reglementare a autorităţii din acest domeniu (referire la Autoritatea de Supraveghere Financiară – n.n.), din ultimii opt ani, a adus piaţa RCA în pragul colapsului!” UNTRR a iniţiat un dialog cu ASF şi cu firmele de asigurări în vederea identificării riscurilor ce generează cele mai semnificative costuri privind RCA/carte verde şi care ar putea fi reduse prin acţiuni comune de stimulare a reducerii acestora, dar discuţiile nu au dus la niciun rezultat.
Am fi nedrepţi dacă am blama doar companiile de asigurări. O mare parte din vină revine Guvernului României, Ministerului Transporturilor, Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale şi administraţiilor locale. Aceste instituţii sunt răspunzătoare pentru starea dramatică în care se află reţeaua rutieră din România, din cauza căreia se petrec nu-meroase accidente. Dacă am avea autostrăzi, şosele şi drumuri bune, numărul accidentelor s-ar reduce semnificativ, iar asiguratorii n-ar mai avea motive să scumpească RCA.
O altă parte de vină revine Poliţiei Rutiere. În loc să fie preocupată de prevenirea accidentelor, se limitează la a le constata şi sancţiona. Ba chiar unii poliţişti şi şefi ai acestora contribuie substanţial la crearea condiţiilor obiective şi subiective ale creşterii numărului de accidente, acordând ilicit permise de conducere,informeaza cugetliber.ro.