Cum s-au scurs banii din conturile Primăriei Lupeni. Nereguli de milioane descoperite de Curtea de Conturi
Cel mai recent raport al Camerei de Conturi Hunedoara a scos la iveală o serie de abateri la nivelul Primăriei Municipiului Lupeni, care au creat un prejudiciu total bugetului local de peste 10 milioane de lei.
Pe parcursul anului trecut, inspectorii Camerei de Conturi Hunedoara au efectuat trei acţiuni de audit/ control fianciar, în perioadele 5.02.2015 – 17.03.2015, 23 martie 2015 – 30.04.2015 şi 7 septembrie 2015 – 25 septmebrie 2015. Potrivit informaţiilor oficiale, acţiunile au vizat controlul fondurilor alocate prin bugetul MDRAP pentru unele programe derulate prin unităţile administrativ teritoriale, verificări cu privire la aspecte legate de gestionarea elementelor patrimoniale ale entităţii, dar s-a făcut şi un audit financiar asupra conturilor anuale de execuţie bugetară pe anul 2014. Neregulile constatate au fost multiple, iar prejudiciul calculat, împreuna cu abaterile financiar contabile se cifrează la peste 10,4 milioane de lei noi.
Astfel, în ceea ce priveşte organizarea, implementarea şi menţinerea sistemelor de management şi control intern (inclusiv audit intern), inspectorii Camerei de Conturi Hunedoara au constatat că la nivelul ordonatorului principal de credite sistemul de control intern/managerial a fost elaborat dar nu a fost implementat. În plus, în cadrul „Serviciului de Administrare a domeniului schiabil Straja-Lupeni” nu s-a organizat CFPP – deși acesta se exercită prin semnătura unei persoane, nenominalizată prin dispoziție prin care să fie stabilite competențe în exercitarea vizei de control financiar preventiv conform reglementărilor legale; nu există un protocol de predare-primire a activului și pasivului Municipiului Lupeni-Activitate economică, precum și toate obligațiile contractuale ale acestuia şi, de asemenea, nu există elaborat și aprobat Regulamentul- Cadru a acestui
serviciu public potrivit legii si un regulament intern de organizare și funcționare.
Penalităţi plătite de bună voie
Cât priveşte modul de stabilire, evidenţiere şi urmărire a încasării veniturilor bugetare, în cuantumul şi la termenele stabilite de lege, verificările au scos la iveală că există neconcordanțe între drepturile constatate de încasat înscrise în contul de execuţie – venituri, precum şi în soldul contului 464 „Creanţe ale bugetului local” și cele din evidenţa tehnic-operativă (situaţia rămăşiţelor la 31.12.2014) întocmită de Serviciul Venituri Buget Local, iar suma estimată a abaterii depăşeşte 1,9 milioane de lei.Verificările au urmărit şi calitatea gestiunii economico – financiare, iar abaterile stabilite au fost multiple. Potrivit informaţiilor oficiale, unele situații de lucrări de investiții au fost ajustate cu inflația contrar legii și documentației de licitație. De asemenea, s-a mai descoperit că s-au plătit unui furnizor penalități contractuale mai mari decât acelea legale. S-au plătit situații de lucrări conținând resurse materiale nenominalizate, cuprinse sub denumirea generică de„diferențe de preț”, în timp ce nu s-a efectuat deloc iventarierea generală a elementelor de active şi pasiv deţinute de UATM Lupeni pe anul 2014. Pe de altă parte, arată echipa de control, nu au fost evaluate toate activele fixe existente în patrimoniul entităţii la 31.12.2014, nu a fost asigurată minimizarea costurilor de funcţionare şi mentenanţă aferente „Domeniului Schiabil din Staţiunea Straja Lupeni, iar entitatea verificată, respective Primăria Lupeni, nu a respectat prevederile legale privitoare la estimarea valorii și a celor de publicitate, la încheierea contractului de concesiune a serviciilor de salubrizare a localității.
Pe de altă parte, se arată în documentul menţionat, în anul 2014, UATM Lupeni a achitat prestatorului serviciului de salubrizare penalități contractuale de întârziere n valoare de 499.663 lei, calculate pentru neplata la termen a facturilor emise în perioada 2012-2014″, în condițiile în care aceste penalități nu erau prevăzute anexe la documentația de atribuire a contractului (respectiv în contractul-cadru sau în caietul de sarcini), nu existau prevederi bugetare pentru astfel de plăți și nici hotărâre judecătorească definitivă și irevocabilă care să oblige entitatea la efectuarea unor astfel de plăți.
[slideshow_deploy id=’19869′]