De astăzi, firmele la început de drum vor putea solicita o finanţare de 120.000 de lei, în cadrul Programului START 2016

Firmele înfiinţate în ultimii doi ani vor putea obţine o finanţare nerambursabilă de până la 120.000 de lei de la stat, prin intermediul Programului START, iar depunerea proiectelor de înscriere în cadrul sesiunii anului curent se va face între 16 şi 30 august, potrivit unui anunţ al Departamentului pentru IMM-uri, Mediu de Afaceri şi Turism.

finantare

Programul START este reglementat în acest an prin Ordinul Ministerului Economiei, Comerțului și Relațiilor cu Mediul de Afaceri nr. 838/2016 privind aprobarea Procedurii de implementare a schemei de ajutor de minimis prevăzute în cadrul Programului pentru dezvoltarea abilităților antreprenoriale în rândul tinerilor și facilitarea accesului acestora la finanțare – START. Actul normativ a apărut în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 595 și 595 bis din 4 august și se aplică de la data publicării.

Cererile de finanțare în cadrul acestui program vor putea fi depuse în perioada 16-30 august, aşa cum reiese dintr-un comunicat al Departamentului pentru IMM-uri, Mediu de Afaceri şi Turism al Ministerului Economiei. Concret, antreprenorii îşi vor putea depune proiectele pentru obţinerea finanţării de la stat începând cu ora 10.00 a zilei de mâine.

Care este bugetul programului

Programul START beneficiază în anul 2016 de un buget de 17 milioane de lei, iar dacă pentru toate proiectele s-ar solicita ajutorul maxim, banii ar ajunge pentru finanțarea unui număr de 141 de beneficiari. Schema de minimis va fi valabilă pănă la 31 decembrie, în toate regiunile de dezvoltare ale României, iar plățile vor fi făcute până la finele anului 2017.

Cine va putea beneficia de ajutor

De acest ajutor nerambursabil vor putea beneficia următoarele societăți:

  • microîntreprinderile;
  • întreprinderile mici;
  • întreprinderile mijlocii.

Principalele condiții necesare pentru participarea în program sunt:

  • societățile au, la data deschiderii aplicației de înscriere, cel mult doi ani de la înregistrarea la Registrul Comerțului;
  • societățile nu au datorii restante la bugetul general sau bugetele locale, atât pentru sediul social, cât și pentru eventualele puncte de lucru;
  • ajutorul acordat prin programul START se acordă o singură dată unei societăți, prin urmare trebuie să nu mai fi primit sprijin financiar, prin intermediul acestei măsuri, în anii precedenți;
  • societățile nu au primit mai mult de 200.000 de euro drept ajutor nerambursabil în ultimele trei exerciții financiare;
  • societatea va solicita sprijin nerambursabil pentru o activitate eligibilă, iar codul CAEN este înregistrat la data depunerii cererii de acord de principiu pentru finanțare, dar este autorizat a fi desfășurat la data decontului (după aprobarea proiectului).

Activitățile eligibile și neeligibile

Toate activitățile sunt permise, așa cum se arată în ordinul de ministru publicat recent în Monitorul Oficial, mai puțin următoarele:

  • inermedieri financiare și asigurări;
  • tranzacții imobiliare;
  • activități juridice;
  • activități de jocuri de noroc și pariuri;
  • producție sau comercializare de armament;
  • producție sau comercializare de produse energetice;
  • pescuitul și acvacultura;
  • agricultura și procesarea produselor agricole;
  • sectorul carbonifer;
  • sprijinirea activităților de export.

Pentru o mai mare siguranță, poți verifica lista cu codurile CAEN eligibile aici.

Ajutorul nerambursabil este de cel mult 120.000 de lei

Prin Programul START se va acorda o finanțare nerambursabilă de cel mult 120.000 de leipentru fiecare solicitant, în ordinea descrescătoare a punctajelor obținute.

Sprijinul acordat nu poate reprezenta mai mult de 90% din valoarea eligibilă a proiectului, astfel încât beneficiarul finanțării va trebui să contribuie cu diferența de 10% (contribuție proprie sau credit bancar).

Obiectul finanțării va trebui să se încadreze în una sau multe dintre următoarele categorii eligibile:

  • echipamente tehnologice, mașini, utilaje și instalații de lucru – inclusiv software-ul aferent;
  • aparate și instalații de măsură, control, reglare, cititoare pentru cod de bare, cântare electronice;
  • autoutilitare, doar dacă sunt folosite în activitatea proprie, fără drept de a presta servicii de transport contra-cost;
  • investițiile în active necorporale referitoare la brevete de invenție, mărci de produse și servicii, software;
  • echipamente IT: Nu se vor putea achiziționa mai multe echipamente IT, din fiecare tip, decât numărul total de angajați, cu excepția afacerilor de tip internet cafe sau instruire în domeniul calculatoarelor;
  • achiziționarea de spații de lucru, spații de producție și spații pentru prestări servicii și comerț;
  • mobilier, aparatură birotică;
  • realizarea unui site de prezentare a afacerii, în limita a 10.000 de lei;
  • cursuri de dezvoltare a abilităților antreprenoriale pentru asociatul sau administratorul societății solicitante, în limită a 4.500 de lei;
  • achiziționarea de instalații/echipamente specifice pentru obținerea unei economii de energie, dar și sisteme care folosesc surse regenerabile de energie;
  • achiziționarea de instalații de încălzire sau climatizare aferente spațiului afacerii;
  • comisionul de garantare aferent anului acordării garanției datorat Fondului de Garantare a Creditelor pentru IMM-uri;
  • consultanță pentru scrierea planului de afaceri și implementarea proiectului, până la 4% din valoarea eligibilă a proiectului, reprezentând o cheltuială maximă de aproximativ  5.129 de lei.

Înscrierea în Programul START se va face exclusiv online, în perioada 16-30 august, pe site-ul www.aippimm.ro. Fiecare solicitant va trebui să se înregistreze cu nume de utilizator și parolă, iar după crearea contului de înscriere, aplicaţia va trimite automat pe adresa de e-mail a solicitantului un mesaj şi un link de confirmare. Fiecare proiect depus va fi punctat, iar punctajul minim necesar pentru acceptarea în program va fi de 50, cel maxim fiind de 100.

Important! Orice cheltuială va trebui să fie justificată în planul de afaceri ce va fi depus de firme, pentru a demonstra necesitatea acesteia în desfășurarea afacerii pentru care se cere finanțarea nerambursabilă. Totodată, de reținut este că activele cumpărate, mijloacele fixe și obiectele de inventar vor trebui să fie noi, nu luate, de exemplu, prin leasing sau la mâna a doua.

[slideshow_deploy id=’13837′]

 

Sursa: avocatnet.ro