Sistemul bonus-malus este reglementat de Norma Autorității de Supraveghere Financiară (ASF) nr. 23/2014 privind asigurarea obligatorie de răspundere civilă pentru prejudicii produse prin accidente de vehicule. Prin intermediul acestuia, asiguratul (sau utilizatorul ocazional al mașinii) este încadrat fie într-o clasă de bonus, fie într-o clasă de malus.
Concret, încadrarea la o clasă de bonus duce la reducerea prețului poliței RCA, iar încadrarea la o clasă de malus duce la creșterea prețului acesteia. Încadrarea într-o clasă sau alta se face în funcție de istoricul de daunalitate al asiguratului în perioada de referință (anul calendaristic anterior). Cu alte cuvinte, cei care nu sunt implicați în accidente auto sunt recompensați, iar cei care sunt implicați în astfel de evenimente sunt penalizați.
„Sistemul bonus-malus este format din categoria de bază B0, 14 clase de bonus și 8 clase de malus. Clasa B0 este clasa atribuită unui asigurat nou, fără istoric în asigurare. Reducerea sau majorarea stabilită conform sistemului bonus-malus se aplică tarifelor notificate și practicate de către societatea de asigurare la care asiguratul dorește să încheie asigurarea obligatorie de răspundere civilă”, este lămurit în Norma ASF nr. 23/2014.
Atenție! Clasa bonus-malus trebuie inclusă obligatoriu în polița RCA, alături informațiile despre părțile contractuale, valabilitatea asigurării, limitele maxime de despăgubire, prima de asigurare, comisionul de intermediere sau cheltuiala medie de achiziție directă, numărul de înmatriculare al mașinii și statele în care documentul este valabil.
La penalizări sunt luate în calcul accidentele pentru care s-au plătit daune
Atunci când este vorba de aplicarea unui malus, adică a unei majorări a prețului poliței RCA, se iau în calcul evenimentele pentru care s-au plătit daune în anul calendaristic anterior încheierii poliței RCA. Mai precis, este vorba doar de evenimentele în care șoferul a fost găsit responsabil (total sau parțial).
„Pentru aplicarea unui malus sunt luate în calcul evenimentele pentru care a fost plătită cel puțin o daună în perioada de referință, în care se reține responsabilitatea totală sau parțială a conducătorului auto, indiferent cine a condus vehiculul la momentul producerii accidentului, indiferent de modul de protocolare a acestuia, prin proces-verbal întocmit de poliție ori prin constatare amiabilă de accident”, este precizat în Norma ASF nr. 23/2014.
Totuși, dacă la producerea accidentului mașina era folosită fără acordul proprietarului, acest lucru fiind sesizat în scris poliției, asiguratul nu este penalizat la încheierea unei noi polițe RCA.
Notă: În tabelul de mai jos sunt prezentați coeficienții aferenți claselor de bonus-malus.
Clasa bonus-malus | Coeficient aplicat asupra primei de asigurare (%) |
B14 | 50 |
B13 | 53 |
B12 | 56 |
B11 | 59 |
B10 | 62 |
B9 | 65 |
B8 | 68 |
B7 | 71 |
B6 | 74 |
B5 | 78 |
B4 | 82 |
B3 | 86 |
B2 | 90 |
B1 | 95 |
B0 | 100 |
M1 | 105 |
M2 | 110 |
M3 | 120 |
M4 | 130 |
M5 | 145 |
M6 | 160 |
M7 | 180 |
M8 | 200 |
Așadar, pe de o parte, dacă nu sunt înregistrare daune plătite în perioada de referință, asigurații se bucură de o reducere a prețului poliței RCA. Astfel, reducerea primei de asigurare este de o clasă (dacă noua poliță se încheie pentru șase luni) sau de două clase(dacă noua poliță se încheie pentru un an).
Pe de altă parte, așa cum scrie în actul normativ, „dacă în perioada de referință au fost înregistrate daune plătite, asigurații sunt penalizați prin aplicarea unui malus, respectivmajorarea primei de asigurare (…)”, făcându-se referire la tabelul următor:
Clasa bonus-malus | Clasele de reînnoire în funcție de daunele observate | ||
O daună | Două daune | Trei sau mai multe daune | |
B14 | B10 | B7 | B4 |
B13 | B9 | B6 | B3 |
B12 | B8 | B5 | B2 |
B11 | B7 | B4 | B1 |
B10 | B6 | B3 | B0 |
B9 | B5 | B2 | M1 |
B8 | B4 | B1 | M2 |
B7 | B3 | B0 | M3 |
B6 | B2 | M1 | M4 |
B5 | B1 | M2 | M5 |
B4 | B0 | M3 | M6 |
B3 | M1 | M4 | M7 |
B2 | M2 | M5 | M8 |
B1 | M3 | M6 | M8 |
B0 | M4 | M7 | M8 |
M1 | M5 | M8 | M8 |
M2 | M6 | M8 | M8 |
M3 | M7 | M8 | M8 |
M4 | M8 | M8 | M8 |
M5 | M8 | M8 | M8 |
M6 | M8 | M8 | M8 |
M7 | M8 | M8 | M8 |
M8 | M8 | M8 | M8 |
Important! Dacă un asigurat are mai multe automobile, sistemul bonus-malus este aplicatpentru fiecare vehicul în parte, este subliniat în norma Autorității. Iar la dobândirea unei mașini noi, în cazul vânzării sau radierii celei vechi, stabilirea noii clase de bonus-malus se face pornind de la clasa de bonus-malus de care a beneficiat anterior asiguratul.
[slideshow_deploy id=’20328′]
Sursa: avocatnet.ro