Opinie Sistemul de TVA la încasare: Cum poți să-l foloseşti în favoarea afacerii tale

Statul român a introdus sistemul de taxă pe valoarea adăugată (TVA) la încasare ca să susțină firmele micuțe. Inițial, după bunul obicei, a dat-o în bară rău de tot cu noua sa invenție, dar, după câteva luni de rodaj, legea a ajuns la forma sa finală și într-adevăr face minuni pentru cashflow-ul tău, dacă înțelegi cum să folosești sistemul.

Imagini pentru TVA la încasare

De ce aplic sistemul de TVA la încasare

În sistemul clasic de TVA, deduc TVA de pe o factură de achiziție la data facturii, indiferent când am achitat acea factură și colectez TVA de pe facturile de vânzări la data emiterii facturii, indiferent când am încasat-o. Deși nu am încasat banii de la clienți, eu deja datorez statului TVA-ul și trebuie să îl achit, indiferent dacă clientul mă plătește sau nu. Cashflow-ul tău supraviețuiește, numai tu știi cum.

Sistemul de TVA la încasare vine și zice: vei colecta TVA în momentul în care te plătesc clienții tăi! Sună bine, nu? Dar, totodată, vei deduce TVA când îți vei plăti furnizorii. Și aici e tot schepsisul manevrării sistemului. Dacă încasezi bani foarte mulți de la clienți într-o lună sau trimestru (depinde de perioada la care plătești tu TVA-ul), dar îi folosești la altceva decât plata facturilor de la furnizori, ești obligat să colectezi TVA-ul din toate facturile încasate, dar nu deduci nimic, deoarece nu ai plăți către furnizori din care să deduci acel TVA. Asta pățești dacă nu îți plătești furnizorii, informeaza avocatnet.ro. 

Dar, dacă ai respecta regula, și imediat ce ai încasa banii de la clienți ți-ai plăti și furnizorii, ai avea un cashflow de toată frumusețea. Astfel, nu ai avea nevoie de creditări externe pentru a susține plata TVA-ului la stat, deoarece din TVA-ul de plată ți-ai scădea TVA-ul din facturile furnizorilor plătiți. În același timp, acest sistem asigură și o fluidizare a banilor în economie, dându-ți un motiv foarte bun de a-ți plăti furnizorii, și anume interesul de a deduce TVA-ul din facturile lor. Tu doar concentrează-te pe stresat clienții să te plătească.

Deşi respecţi regulile, te expui anumitor riscuri

Știu și oameni care doresc să joace după reguli și își plătesc furnizorii imediat ce le intră banii de la clienți. Numai că unii au clienți parșivi, care fac plățile în ultima zi din lună/trimestru, în jur de orele 12.00-13.00, cât să prindă ultima decontare a băncii. Banii ajung în contul omului în jur de 13.00-14.00, dar el nu mai poate face plăți care să se deconteze în aceeași zi. Chiar dacă le face, decontarea apare în extras pe data de 1 a lunii următoare, deci pentru luna în cauză/trimestrul în cauză, el trebuie să colecteze TVA pentru banii încasați, dar a fost în imposibilitatea de a-și plăți furnizorii și nu are drept de a deduce TVA în acea lună. Rezultatul este că va trebui să plătească un TVA foarte mare la stat, și da, pe luna viitoare sau trimestrul viitor va avea de recuperat, dar nu mai bine să stea el cu banii în cont decât cu o sumă de recuperat poate luna viitoare sau peste trei luni de la Fisc?

De aceea, unii clienți care aplică TVA-ul la încasare au ca job în data de 30/31 a fiecărei/fiecărui luni/trimestru să urmărească online-ul (a se citi să dea click în disperare înaplicația de online banking) și hop! cum încasează o sumă să o redirecționeze către o factură de furnizor neachitată.

Facturare şi contabilizare

Când emiți o factură având sistemul de TVA clasic, o emiți ca până acum, fără vreo mențiune specială. Când folosești sistemul de TVA la încasare și emiți o factură, pe aceasta trebuie să se regăsească mențiunea „TVA la încasare”. Ea poate să apară oriunde pe factură, numai să apară.

În ceea ce privește diferențele de înregistrare în contabilitate, acestea există. Dacă aplici sistemul clasic de TVA, înregistrezi facturile către clienți normal, fără niciun fel de mențiune specială. Dacă aplici sistemul de TVA încasare, înregistrezi facturile către clienți cu o mențiune specială, care diferă de la un program de contabilitate la altul. Cele mai multe au o bifă cu denumirea „tva la încasare”. Acea bifă îți va evidenția diferit în jurnalele de vânzări aceste facturi, și anume va pune TVA-ul din acele facturi ca neexigibil (care în limbaj comun se traduce – încă nu e de plată).

Fiscal, dacă știi să manageriezi sistemul, TVA-ul la încasare îți permite amânarea la plată a TVA-ului din facturile emise până îți plătesc clienții banii. Dacă nu îți mai plătesc niciodată, nici tu nu mai plătești acel TVA niciodată la stat. Totul este să fii și tu antreprenor corect și să nu îți uiți furnizorii, ca să beneficiezi la rândul tău de TVA-ul dedus din acele facturi de achiziție.

Recomandare. Fii atent la facturile cu TVA la încasare între afiliaţi. De ce? Pentru că TVA-ul la încasare nu se aplică între persoane afiliate. Citeşte cu atenţie acea prevedere, nu multă lume ştie de ea (art. 282 alin. 6 lit. d din Codul fiscal).

 

[slideshow_deploy id=’36590′]