Organizațiile transportatorilor rutieri remodelează piața asigurărilor. Luptă crâncenă în Parlament pentru a definitiva legea RCA
Organizațiile transportatorilor rutieri remodelează piața asigurărilor, iar în Parlament se duce o luptă crâncenă pentru a definitiva legea RCA. După ce au reușit să obțină de la guvernul tehnocrat plafonarea tarifelor RCA, măsură luată în ciuda opoziției tuturor celorlalți actori economici, a unei părți din ASF, dar și a organismelor europene, organizațiile au reușit să schimbe și strategia asociației reprezentative a firmelor de asigurare.
Nimic nu pare imposibil pentru firmele de transport din România, care de anul trecut au devenit cel mai mare angajator privat din ţară. Guvernul şi Parlamentul par să aplece urechea la fiecare revendicare a şoferilor profesionişti, mai ales atunci când este vorba despre asigurări. Rămaşi fără reacţie în noiembrie 2016, când guvernul Cioloş a decis să intrevină brutal pe piaţa asigurărilor şi să transforme România în singura ţară europeană cu preţuri controlate pentru RCA, firmele de asigurare nu vor să piardă şi bătălia pentru noua lege a asigurărilor de răspundere civilă auto şi îşi schimbă radical strategia.
După 19 mai, când tarifele plafonate expiră – dacă transportatorii nu reuşesc să convingă şi guvernul actual că este nevoie de preţuri fixate, în ciuda unei proceduri de infrigement care se apropie -, preţurile RCA vor redeveni libere. În această perspectivă, patru comisii ale Camerei Deputaţilor lucrează pentru a definitiva legea RCA, votată deja de Senat, act normativ care ar urma să înlocuiască Ordonanţa de Urgenţă nr. 54/2016, care plafonează tarifele. În acest context, la Parlament se duce o luptă crâncenă pentru impunerea de amendamente. Zeci de organizaţii din mai multe domenii, de la asigurări şi brokeraj la transportatori şi service-uri încearcă să convingă deputaţii.
Comunicare largă şi lobby, noua strategie UNSAR
Pe acest fond, Uniunea Naţională a Societăţilor de Asigurare şi Reasigurare din România (asociaţie care adună majoritatea firmelor de asigurare din România) a decis să facă cea mai radicală schimbare din istoria ei. Și-a schimbat conducerea executivă, a angajat, pentru prima dată, coordonatori de sectoare care să lucreze exclusiv pentru UNSAR, a mărit contribuţiile membrilor şi a adus ca director general un om care nu are legături cu piaţa asigurărilor, dar care are o lungă experienţă în zona de public relations, dar şi în cea a avocaturii. Este, spun mai multe surse interne, reacţia directă la mişcările agresive ale firmelor de transport şi, implicit, la modificările legislative care au bulversat piaţa asigurărilor şi au scăzut profitabilitatea companiilor membre UNSAR.
Primul mare obiectiv al noii echipe de conducere, spun sursele citate, va fi tocmai obţinerea unei legi RCA care să includă şi măsurile dorite de asigurători. În particular, UNSAR îşi propune să obţină reglementarea despăgubirilor pentru vătămări corporale. Este marele deziderat al firmelor de asigurare, pentru care luptă, fără succes, de peste 5 ani. În urmă cu doi ani, UNSAR a plătit Institutul Naţional de Medicină Legală (INML), să realizeze un studiu prin care fiecărui tip de leziune să îi fie asociat un anumit punctaj. Un punct din acel tabel ar urma să fie echivalent cu aproximativ 2-3 salarii medii pe economie. Numărul maxim de puncte, asociat cu paralizie totală sau cu decesul, ar urma să fie de 200. În aceste condiţii, despăgubirile maxime se limitează la circa 100.000 de euro, sumă depăşită cu mult de o bună parte a deciziilor judecătoreşti luate în acest domeniu. Asigurătorii speră că în acest fel va scădea valoarea despăgubirilor, dar şi că judecătorii vor avea un reper în funcţie de care să acorde, pentru vătămări corporale, sume care să nu difere semnificativ de la instanţă la instanţă.
capital.ro
[slideshow_deploy id=’24093′]