Discuțiile pe tema oportunității înfințării la nivelul tuturor localităților din Valea Jiului a unui Serviciu Public de Transport Local Interurban au fost reluate în forță, după ce edilii au constatat că, pe Axele de Traport, accesarea banilor europeni poate face posibil un astfel de proiect pentru regiunea Văii Jiului. Potrivit informațiilor prezentate de specialiștii din cadrul Consiliului județean Hunedoara, pentru un astfel de proiect se pt atrage finanțări europene de până la 10 milioane de euro.
În acest scop, primarii Văii Jiului s-au întâlnit în aceste zile la Primăria municipiului Vulcan, pentru a analiza oportunitatea asocierii într- nouă Asociație de Dezvoltare Intracomunitară care să înceapă demersurile necesare pentru obținerea finanțării, în primă fază și, ulterior, pentru gestionarea în comun a unui Serviciu de Transport Local.
Vicepreședintele Consiliului județean Hunedoara (instituție care dorește să sprijine acest proiect, inclusiv prin acoperirea integrală a cotei de coparticipare financiară de 2% potrivit uzanțelor europene) Daniel Andronache a explicat pașii care trebuie făcuți pentru ca acest proiect să poată fi pus în aplicare. ”Prima condiție este ca toate Primăriile din Valea Jiului și noi, Consiliul județean să ne asociem într-un ADI care să deruleze procedurile necesare pentru atragerea finanțării și implementarea unui astfel de proiect. În momentul în care am finalizat asocierea, putem achiziționa serviciile de consultanță, proiectare, de elaborare a unui Plan de Mobilitate Rutieră, a Studiului de trafic și alte materiale de acest tip care ne vor arăta ce înseamnă un astfel de proiect, ce implică el, ce costuri de realizare și, mai apoi de exploatare va avea, astfel încât să putem decide în mod corect ce avem de făcut”, a spus Daniel Andronache.
Primăria municipiului Vulcan și-a asumat rolul de lider al acestui proiect, iar primarul Gheorghe Ile apreciază că Valea Jiului are acum o șansă mare, dar unică, de a putea realiza un serviciu public de transport local modern, eficient și viabil, fără nici un fel de costuri de implementare. Dincolo de această facilitate, care poate aduce investiții de 10 milioane de euro în Valea Jiului, primarul Gheorghe Ile explică și care ar fi celelalte facilități ale unui astfel de proiect pentru Valea Jiului. ”Eu zic că această investiție, pe care putem să o facem acum, este aur pentru oamenii din Valea Jiului. În primul rând, gândiți-vă că pentru mobilitatea forței de muncă între localitățile din Valea Jiului, pentru elevi și studenți, acest proiect este de un mare ajutor. Un cetățean va putea să parcurgă distanța dintre Uricani și Lonea fără să mai fie nevoit să schimbe mijlocul de transport la Lupeni, la Vulcan sau la Petroșani, câștigând timp, bani și confort sporit. Apoi, prin acest serviciu de transport putem rezolva una din marile probleme cu care ne confruntăm acum: asigurarea transportului gratuit al copiilor la și de la școală. Acest serviciu ne va permite să le dăm elevilor cartele de transport care, pentru a putea fi decontat costul cursei, trebuie bifate de elevi și la urcarea în autobuz, dar și la intrarea în școală, fapt care va încuraja copiii să meargă la școală, nu numai să plece de acasă. Tot prin utilizarea acestui serviciu de transport le putem facilita pensionarilor efectuarea de curse gratuite, iar turiștii care vin cu trenul în Valea Jiului vor avea posibilitatea să ajungă mult mai ușor în localitățile din Valea Jiului, de unde pot merge spre Pasul Vîlcan, spre Straja, în Retezat sau, prin Petrila, în Munții Șureanu”, spune Gheorghe Ile.
În plus, primarul municipiului Vulcan spune că introducerea serviciului de transport cu autobuze electrice crește nu doar mobilitatea oamenilor, dar e în măsură să scadă cu mult cheltuielile de trasport și să contribuie la protecția mediului.
Deși nu se declară împotriva acestui proiect, primarul municipiului Petroșani, Tiberiu Iacob Ridzi este ceva mai rezervat în privința șanselor de reușită ale acestuia și, mai ales, asupra costurilor pe care un Serviciu de Utilitate Pubică de acest fel le-ar putea avea în etapa de exploatare efectivă, fapt care, în opinia sa, poate pune o presiune considerabilă pe bugetele locale. ”Trebuie să ne gândim, încă de pe acum, la eficiența acestei investiții și la costurile pe care le vom avea în etapa de exploatare a acestei linii de transport, fiecare dintre administrațiile locale. Eu vreau să facem foarte bine calculele, să vedem dacă ajung cei 10 milioane de euro pe care Uniunea Europeană îi alocă pe acest tip de proiecte, având în vedere că, din informațiile mele, un astfel de autobuz electric costă până la 500.000 de euro bucata. Or noi ne propunem aici să achiziționăm autobuze, să construim garaje și o stație de alimentare, să investim și în iluminatul public de pe traseul acestor autobuze și nu știu dacă ne ajung banii. În altă ordine de idei, trebuie să vedem cât ne costă exploatarea unui astfel de serviciu și dacă Bugetele locale ne permit să ne asumăm costurile de exploatare, pentru că din ceea ce am constatat peste tot, atât în țară și în lume unde funcționează astfel de servicii publice de transport, niciunde ele nu sunt rentabile. Și la Viena și nici în Japonia, ele nu sunt rentabile, ci sunt subvenționate de la bugetele locale”, avertizează Tiberiu Iacob Ridzi, primarul municipiului Petroșani.
Pentru primarul orașului Uricani, Dănuț Buhăescu, lucrurile sunt însă cât se poate de care. ”Indiferent cum privim lucrurile, eu cred că această oportunitate unică nu trebuie să fie ratată. Avem unica șansă acum de a realiza un serviciu modern de transport public, de nivel european, fără să cheltuim nici un ban. Este o ocazie unică în ultimii 20 de ani să putem face o investiție absolut necesară, fără să cheltuim nici măcar un bănuț de la bugetele locale, pentru că și cota de 2%, Consiliul județean Hunedoara e dispus să o suporte integral și pentru asta le mulțumesc și îi felicit. Apoi, legat de costurile de exploatare, vă spun că e imposibil ca un bilet de transport cu un autobuz electrică să coste mai mult decât dă astăzi un cetățean care vrea să meargă de la Uricani la Petroșani. Știți cât plătește acum un cetățean pentru o singură cursă de la Uricani la Petroșani, cu microbuzul? Vă spun eu, îl costă mai mult decât plătește gunoiul pentru o lună întreagă. Ceea ce nu este nici corect, nici justificat, după părerea mea. De aceea, noi, autoritățile locale, avem obligația de a face demersuri pentru a realiza o linie publică de transport, una care poate deveni chiar și rentabilă dacă e administrată corect și eficient. Avem împreună, în acest sens, exemplul de bune practici de la Apa Serv și trebuie să acționăm în mod similar”, a declarat Dănuț Buhăescu, primarul orașului Uricani.
Cert este acum faptul că cei 6 primari ai Văii Jiului, dar și vicepreședintele Consiliului județean Hunedoara delegat să se ocupe de această asociere cu autoritățile din Valea Jiului, au bătut palma la Vulcan pentru continuarea demersurilor necesare înființări Asociației Intracomunitare (ADI) de Transport Local, prin intermediul căreia vor fi realizate studiile care or sta la baza unei decizii elaborate, concrete și viabile pentru înființarea unui serviciu public de transport persoane la nivelul Văii Jului, cu utilizarea unei linii de transport asigurată de autobuze electrice.