Pleci în vacanță? Cum afli în avans calitatea serviciilor la care să te aștepți în restaurante și baruri

Românii care pleacă în vacanță în stațiunile turistice autohtone ar trebui să știe că restaurantele, barurile, cafenelele, terasele și fast-foodurile sunt și ele clasificate de autorități în funcție de calitatea serviciilor pe care le oferă. La fel ca în cazul hotelurilor, localurile primesc de la una și până la cinci stele, iar lista acestora poate fi consultată online.

Structurile de alimentație publică din România sunt clasificate la fel ca hotelurile – de la una și până la cinci stele –, conform Ordinului Autorității Naționale pentru Turism nr. 65/2013. Această ierarhizare se face, în esență, în funcție de serviciile pe care le oferă localurile, scopul ei fiind protecția turiștilor.

Concret, actul normativ face referire la restaurante (clasice, specializate, cu specific, cu program artistic, braserii/bistrouri, berării, grădini de vară, terase), baruri (de noapte, de zi, cafe-baruri/cafenele, cluburi/disco-baruri, bufet-baruri), fast-fooduri (restaurante-autoservire, bufete expres, pizzerii, snack-baruri), cofetării și patiserii.

Lista localurilor pe care autoritățile au apucat să le clasifice în funcție de serviciile oferite clienților poate fi descărcată din fișierul anexat articolului (sau direct aici, de pe site-ul Ministerului Turismului), cu precizarea că aceasta nu include toate unitățile existente în prezent în România. Pentru a afla clasificarea unui local, este de ajuns, după deschiderea fișierului de mai sus, apăsarea combinației de taste „CTRL” + „F”, introducerea denumirii acestuia și apăsarea tastei „ENTER”.

În afară de clasificarea efectivă (de la una la cinci stele), lista unităților verificate de autorități oferă informații precum tipul localului, adresa, numărul de locuri, numărul de telefon sau numărul de ordine la Registrul comerțului. În total, reprezentanții Ministerului Turismului au inclus în document peste 7.500 de restaurante, baruri, fast-fooduri, cofetării și patiserii.

Pentru a exemplifica, iată mai jos și câteva dintre criteriile minime obligatorii necesare încadrării în sistemul cu stele:

  • restaurantele de cinci stele (ca unități independente) trebuie să aibă o parcare proprie;
  • restaurantele de cinci stele trebuie să aibă instalație de climatizare (în spațiile de servire, producție și la toalete), în timp ce ventilația naturală este permisă doar în restaurantele de o stea;
  • toate restaurantele trebuie să aibă mobilier uniform ca stil;
  • în restaurantele de până la trei stele este de ajuns ca personalul de servire să fie calificat, dar la patru și cinci stele este necesar un înalt nivel de calificare;
  • toate barurile trebuie să aibă pardoseală din ceramică sau din alte materiale de calitate superioară;
  • numai barurile și restaurantele de cel puțin trei stele sunt obligate să accepte și plăți cu cardul bancar.

Desigur că turiștii cu telefoane inteligente au la dispoziție și o sumedenie de aplicații mobile care le pot oferi informații valoroase despre localurile autohtone, indiferent că sunt sau nu clasificate și de autorități. În principiu, informațiile sunt furnizate de persoane care au experimentat deja serviciile localurilor și care fac o evaluare proprie a acestora.

Notă: Totodată, pe site-ul Ministerului Turismului mai este disponibilă aici și lista structurilor de cazare clasificate până acum de autorități (hoteluri, cabane, pensiuni, vile etc.).

avocatnet.ro

[slideshow_deploy id=’17636′]



« (Știre anterioară)