Reguli complet noi pentru șoferi. Decontarea directă facultativă, printre noile norme ale legii RCA
Reguli complet noi pentru șoferi. Pentru prima dată de la introducerea în România a asigurării obligatorii de răspundere civilă auto, raportul de forțe dintre asigurător și asigurați, respectiv păgubiți, se schimbă. Societățile de asigurare nu doar că pierd controlul absolut în ceea ce privește constatarea, evaluarea și reparația daunelor, dar vor fi strict reglementate și în ceea ce privește felul în care își calculează tarifele.
Dacă vor rămâne în această formă, noile reguli aduc o adevărată revoluţie pe piaţa RCA, care va fi orientată către client şi păgubit mai mult decât a fost vreodată în istoria ei.
Schimbările în ceea ce priveşte instrumentarea dosarelor de daună sunt, poate, cele mai spectaculoase, deşi nici măcar nu au fost cuprinse în forma iniţială a proiectului de normă lansat în dezbatere publică de către ASF.
Practic, asigurătorii pierd, în premieră, exclusivitatea în ceea ce priveşte activităţile de constatare şi instrumentare a daunelor. Ba, mai mult, pot exista situaţii în care specialiştii firmelor de asigurare nici măcar să nu mai fie implicaţi în procedurile specifice care succed un accident.
„Din a doua jumătate a anului următor, profesia de constatator de daune va fi una liberală. Practic, atunci când un păgubit RCA are o daună, el îşi va putea alege constatatorul dintr-un tablou al constatatorilor realizat de ASF.
Constatatorii de daună vor fi împărţiţi în 3 categorii: cei care activează în cadrul societăţilor de asigurări, cei care activează în cadrul unităţilor reparatoare şi cei independenţi. Păgubitul RCA va avea posibilitatea să apeleze la oricare dintre aceştia atunci când are o daună, iar constatarea făcută de oricare constatator, din cele 3 categorii de mai sus, va fi recunoscută de către toate părţile. Sigur, acestea pot fi contestate de către un constatator parte, dacă este cazul“, spune Cristian Muntean, preşedintele Asociaţiei Societăţilor de Service Auto Independente (ASSAI).
Constatul amiabil nu mai pare să fie soluţia optimă
Noua lege defineşte şi o altă situaţie în premieră absolută. Maşina va putea fi reparată fără a mai apela la constatatorul firmei de asigurare. Acest lucru se poate întâmpla dacă şoferul păgubit obţine o dovadă de la Poliţie şi nu alege să meargă pe constat amiabil.
RCA, un fel de CASCO
Noi reguli de calcul pentru şoferii cu risc ridicat
Tratamentul special acordat clienţilor cu risc ridicat reprezintă o altă premieră absolută pentru piaţa din România şi, prin modalitatea concretă de aplicare, chiar pentru Europa. Ca principiu, ASF preia un model existent în mai multe ţări europene şi state din SUA, unde şoferii cu multe daune la activ sunt fie repartizaţi către unul dintre asigurătorii din piaţă, fie asiguraţi direct prin intermediul unui Pool special construit în acest sens. Diferenţa faţă de alte ţări este că, în România, niciun şofer nu poate fi respins de societatea de asigurare pe motiv că prezintă un risc prea mare, iar repartizarea, în acest context, va fi în funcţie de cât de ridicate sunt ofertele primite. Tariful primit „la repartizare“ urmează să fie mai mic decât cel oferit iniţial de firmele de asigurare.
Concret, norma spune că Biroul Asigurătorilor Autor din România (BAAR) va avea la dispoziţie 30 de zile de la publicarea actului pentru a veni cu procedurile specifice. Cea mai importantă sarcină va fi calcularea unui aşa numit factor „N“ care să fie utilizat pentru a stabili cine are dreptul să intre la repartizare.
„BAAR determină şi publică factorul N cu o frecvenţă cel mult semestrială, calculat pentru fiecare segment de risc… Asiguratul sau potenţialul asigurat poate beneficia de alocarea către un asigurător RCA pe teritoriul României în situaţia în care a primit trei oferte a căror primă de asigurare anualizată este de N ori mai mare decât tariful de referinţă publicat de către ASF.“, precizează proiectul de normă. Mai departe, dacă un client respectă condiţia de mai sus, în ceea ce priveşte preţul, el va primi o ofertă de la BAAR, care îl va direcţiona către una dintre firmele de asigurare din România la un preţ mai mic. Clientul nu are posibilitatea de a refuza oferta făcută de BAAR.
Criterii bătute în cuie pentru calculul tarifelor
Pe de altă parte, ASF îşi defineşte, în proiectul de normă, mai multe instrumente prin care poate evita creşteri abrupte de preţ, fără a interveni direct în politicile companiilor. O primă măsură va fi obligativitatea impusă societăţilor ca, la şase luni după publicare normei, acestea să prezinte ASF planuri în ceea ce priveşte strategia de business pe zona RCA, dar şi estimări pentru următorii cinci ani în ceea ce priveşte indicatorii prudenţiali. Sensul acestei impuneri este acela de a ajuta ASF să îşi facă o idee asupra intenţiilor companiilor autorizate să vândă RCA, în contextul în care strategiile majorităţii asigurătorilor au fost, de-a lungul timpului, construite pe perioade foarte scurte, uneori şi de doar câteva luni.
„Ca să dau un exemplu extrem, dacă o firmă doreşte să renunţe la RCA din portofoliu, trebuie să se ştie şi să pună deoparte banii pentru plata daunelor estimate în viitor. Nu am inventat nimic. Regulile Solvency II spun că supravegherea se face prospectiv. Acesta este şi sensul prevederii din normă. Firmele vor raporta estimări privind nivelul capitalului, solvabilitatea, lichiditatea, dar şi ce planuri au în ceea ce priveşte rata daunei, volumul de prime etc. Trebuie să îşi justifice planurile. Bineînţeles că îşi pot schimba strategiile când vor, dar trebuie să ştim de unde plecăm“, declară sursele citate. Noua normă spune clar că „asiguratorii RCA utilizează în calculul tarifelor de primă aceleaşi segmente de riscuri omogene care sunt utilizate în calculul tarifului de referinţă.“ Cu alte cuvinte, asigurătorii nu vor mai putea utiliza subcategorii, aşa cum făceau, de exemplu, în cazul criteriului „vârstă“, acolo unde există segmentări foarte stricte de tip „şoferi cu vârsta între 21 şi 25 de ani“.
ziarulunirea.ro
[slideshow_deploy id=’36591′]