Replică a aeroplanului Vlaicu II expusă la Alba Iulia

O machetă la scară reală a aeroplanului pentru care Aurel Vlaicu a fost medaliat în 1912 la Aspern și cu care s-a prăbușit lângă Câmpina, la 13 septembrie 1913, în timp ce încerca să treacă Carpații, a fost expusă marți în Piața Cetății din Alba Iulia, în cadrul unui eveniment organizat de Fundația Aerospațială Română, Asociația A.R.P.A. „Aurel Vlaicu’ și Fundația ‘1 Decembrie 1918 pentru Unitatea și Integritatea României’.

Cu acest prilej a fost prezentată o expoziție în imagini despre viața și activitatea inginerului și pilotului Aurel Vlaicu. Totodată, au fost prezentate publicului informații despre zborul demonstrativ pe care l-a efectuat Aurel Vlaicu la Alba Iulia în 5 august 1912, atunci când ‘s-a luat la întrecere cu acceleratul, pe care l-a întrecut’, după cum a menționat Gheorghe Coman, inițiatorul realizării acestei machete scară 1:1 a avionului Vlaicu II.

Aeroplanul are o anvergură de 10 metri, lungime de 11 metri, înălțime de 4,10 metri și greutate de 420 kilograme.

Aurel Vlaicu s-a născut la 19 noiembrie 1882, la Binținți, în județul Hunedoara. A avut de la o vârstă fragedă înclinații către tehnică. În perioada liceului, Vlaicu a fost foarte preocupat de problema zborului mecanic, construind diferite mecanisme și modele de planoare. A urmat cursuri tehnice superioare la Viena și Munchen, perioadă în care a elaborat proiectul unui avion.

Revine în țară, în satul natal Binținți, iar aici proiectează și construiește unul dintre primele planoare românești, numit Vlaicu-1909, cu care efectuează mai multe zboruri demonstrative.

În 1912-1913 a proiectat avionul ”Vlaicu III”, primul avion de construcție metalică din lume, pe care însă nu a mai apucat să-l construiască. Aurel Vlaicu și-a pierdut viața în urma prăbușirii cu avionul Vlaicu II, lângă Câmpina, la 13 septembrie 1913, în timp ce încerca să treacă Carpații.

[slideshow_deploy id=’24093′]