Schimbări în învățământ. Profesorii nu mai au voie să-i amenințe pe elevi cu note mici
Elevii s-au întors la şcoală după vacanța de iarnă. Unii se gândesc, deja, la următoarea vacanţă, programată în mai puţin de o lună, în timp ce alţii au emoţii pentru Bac. Asta pentru că din 2018, bacalaureatul începe în …februarie! Şi nu este singura modificare pe care mai marii din educaţie au făcut-o din mers.
După o perioadă în care șefii din Educație au făcut experimente pe elevi, în primele zile din ianuarie, ministrul Liviu Pop a venit cu alte noutăți. Telefoanele mobile vor fi interzise, dispar elevii de serviciu, iar școlarii nu pot fi sancționați dacă nu poartă uniformă. De asemenea, profesorii nu mai au voie să îi amenințe pe elevi cu note mici. Totodată, ministerul vrea să dea mai multă greutate materiilor la alegere și a propus trei variante de programă, pentru liceu.
„E o propunere de plan-cadru orientată către catedrele profesorilor”, susține Daniela Vișoianu, președintele Coaliției pentru Educație.
Cu alte cuvinte, spun experții în educație, măsura îi ajută pe profesorii care nu sunt titulari, nicidecum pe elevi.
„Nu mai înțelegem nimic. Atâta ne traduc… Tot ca ei iese și pentru noi practic nu e benefic nimic”, comentează un părinte.
O altă modificare importantă ce intră în vigoare chiar în acest an este legată de bacalaureat.Astfel, peste doar o lună, toți elevii de clasa a XII-a vor susține probele orale la limba română, o limbă străină și competențele digitale. Probele scrise sunt programate, ca și până acum, în luna iunie.
Cea mai discutată schimbare în domeniul educației, care se va aplica din toamnă, este introducerea manualului unic pentru elevi. Editura Didactică și Pedagogică va elabora câte un manual pentru fiecare disciplină în parte.
„Să ne gândim dacă există un singur fel de mâncare, care să placă tuturor. Sau același fel de mâncare care să ne placă fiecăruia dintre noi în fiecare zi. Asta e povestea cu manuaul unic. Este o încercare de a uniformiza ceea ce nu se poate uniformiza”, spune Mihai Mitrică, director executiv al Asociației Editorilor din România.
„Manual unic ar însemna imposibilitatea alegerii”, subliniază și Miorela Mihală, profesoară de limba română.
„Dacă suntem oameni de bună-credință și profesioniști mi-ar părea firesc și normal să admitem că întotdeauna mai multe variante, sigur într-un număr rezonabil, reprezintă o variantă mult mai bună decât una singură”, arată Marian Staș, expert în educație.
„În Editura Didactică și Pedagogică, statul dorește să facă toate manualele. O aberație mai mare greu de închipuit”, este de părere Mihai Mitrică, director executiv la Asociația Editorilor din România.
Scriitorul Mircea Cărtărescu e categoric: „Dar de ce să nu avem un singur săpun? De ce să avem 100 de feluri de săpun? De ce să nu avem un singur fel de pastă de dinți? De ce să nu avem un singur fel de făină sau de mălai? De ce nu avem câte un singur produs pentru toate lucrurile? Despre asta e vorba. Omul nu trăieste numai cu bunăstare, omul trăieste și cu libertate, cu nevoia de a putea alege dintre foarte multe lucruri”.
Vacanțele multe și dese au generat și ele discuții aprinse între învățători, experți în educație și reprezentanții ministerului. Elevii au reînceput școala, dar vor avea alte zile libere în mai puțin de o lună, pe 3 februarie. La sfârșitul lunii martie urmează vacanța de primăvară și până la sfârșitul acestui an școlar se mai prefigurează o săptămână liberă, cea cu Rusaliile și 1 iunie.
„Așa cum este planificat sistemul românesc actual de învățare și cum se derulează tradițional, de zeci de zile, vacanțele vin cam anapoda. Întrerup ce am planificat noi la începutul anului, fără să realizăm cumva că aceste înteruperi ar trebui să fie perioade de așezare a materiei”, spune Oana Moraru, expert în educație.
„E normal ca după o săptămâna de stat acasă, de întrerupt activitatea școlară, ei să vină nu obosiți, dar somnoroși”, spune învățătoarea Georgiana Stanciu.
„Sunt deconcentrați, au pierdut ritmul, nouă ne este foarte dificil să îi aducem pe linia de plutire…”, se plânge și Elena Vasile, învățătoare.
„Eu știu care e numultumirea învățătorilor. Ei vin decuplați, ei vin agitați, puși pe șotii și învățătorii vor să îi aibă imediat, liniștiți, cuminți, în bancă. Ce pot să le spun este că peste 30 de ani, școala așa cum este gândită astăzi, o să fie un soi de banc, o glumă bună. Omenirea o să depășească acest model al educării, ca un act sincron pentru toată lumea, a punerii copiilor în aceleași clase, pe aceleași vârste și a creșterii lor intelectuale în același timp”, punctează Oana Moraru.
Anul 2018 este abia la început, dar modificările din educație apar ca ciupercile după ploaie. Multe dintre ele îi pun în dificultate pe elevi, părinți și chiar profesori, care nu știu la ce să se mai aștepte.
digi24.ro
[slideshow_deploy id=’24093′]