Sistemul informatic din sănătate este din nou la pământ. Medicii de familie trimit pacienții acasă: Fiecare zi de muncă e un coșmar

Cardul de sănătate nu funcţionează. Medicii de familie reclamă ca de aproape o săptămână au apărut din nou probleme și ele încă nu au fost rezolvate până la această oră.

Medicul Otilia Țigănaș a sesizat problema, pe pagina ei de Facebook, spunând că de miercuri-joi sunt probleme:

„De câteva zile, cam de joia/miercurea trecută, sistemul informatic medical e în agonie. Practic, nu putem lucra normal, iar voi nu puteți beneficia normal de noi. Fiecare zi de muncă e un coșmar, un coșmar în care problema sistemului devine deja peste cea a pacientului. Fiindcă, fără sistem nu putem presta, iar agonia lui ne încurcă enorm. Iar asta e rău. Rău tare. (…) Joi și vineri tot reportam de la oră la oră oameni, mai rechemam, mai așteptau, se adunau teancuri de acte până-n tavan, bulibășeală generală. Nervi, stres”, este mesajul postat de medic pe Facebook.

„Pacienții de vineri i-am chemat luni, iar luni i-am trimis iar acasă. Nu se poate așa ceva. Mi-a venit acum un pacient de la spital, că nu i-au putut da rețeta compensată și l-au trimis la mine. Pacient ieșit din spital cu leucemie!”, a spus, la Realitatea TV, și medicul de familie Valentina Boboc.

Alții relatează că problemele au apărut chiar de marți, ceea ce înseamnă că e deja o săptămână de probleme și Casa Națională de Asigurări de Sănătate nu a anunțat nimic.

Răspunsul autorităților e mereu același, un răspuns standard ce dă peste cap activitatea medicală aproape zilnic:

„Medicii vor acorda servicii decontate pacienților în regim offline, până când problemele vor fi remediate. Când sistemul cardului național de sănătate devine funcțional, medicii sunt nevoiți să raporteze online toate serviciile oferite offline pe perioada blocării sistemului”.

Pe site-ul CNAS cea mai recentă informare e de la sfârșitul lunii martie, când era anunțată o actualizare a Platformei Informatice a Asigurărilor de Sănătate (PIAS) în data de 29.03.2018, în intervalul orar 22:00 – 24:00, „în scopul adaptării acesteia la noile reglementări care vor intra în vigoare la data de 1 aprilie 2018”.

„În intervalul menționat este posibil ca unele servicii PIAS să necesite un timp mai mare de răspuns, cu mențiunea ca validarea serviciilor medicale, a prescrierii și eliberării medicamentelor, cât și a dispozitivelor medicale se va efectua conform reglementărilor legale”, se mai arăta în anunț.

Fostul președinte al CNAS Laurențiu Mihai recunoștea, la începutul acestui an, că aceste blocaje sunt atât de dese pentru că sistemul nu a fost proiectat pentru gradul de complexitate căruia trebuie să-i facă față.

 

[slideshow_deploy id=’13835′]