Cadastrarea proprietăţilor din domeniul public poate fi făcută local de către primării
Potrivit unei modificări a legii cadastrului care elimină nevoia unei hotărâri de guvern, primăriile pot decide prin hotărâre de consiliu local înscrierea în cartea funciară a imobilelor ce aparţine domeniului public al comunei sau oraşului. Decizia poate grăbi accesarea de fonduri europene.
Cu alte cuvinte, dacă până acum cadastrarea imobilelor publice se făcea prin hotărâre de guvern, de acum este suficientă o hotărâre de consiliu local.
„Prin introducerea acestei prevederi, am găsit o soluţie pentru o problemă mai veche. De-a lungul timpului, mulţi primari au solicitat sprijinul Agenţiei Naţionale de Cadastru şi Publicitate Imobiliară (ANCPI) şi oficiilor teritoriale pentru găsirea unei modalităţi legale prin care să poată înscrie în cartea funciară terenurile, cu sau fără construcţii, care aparţineau unei unităţi administrativ-teritoriale, în condiţiile în care, pentru o hotărâre de guvern, trebuiau să aştepte foarte mult. Această aşteptare îi costa bani, pentru că, fără cadastru, nu puteau accesa fonduri europene, de exemplu”, a declarat, pentru Capital, Radu-Codruţ Ştefănescu, preşedinte-director general al ANCPI.
Noile reglementări, aprobate în şedinţa de Guvern de miercuri, 18 aprilie, au şi rolul de a accelera implementarea Programului naţional de cadastru şi carte funciară 2015-2023 (PNCCF), al cărui obiectiv este înregistrarea în evidenţele de cadastru şi carte funciară a tuturor imobilelor de pe teritoriul României.
Bani mai mulţi
ANCPI a alocat pentru acest an un buget de peste 400 mil. lei pentru înregistrarea imobilelor în cadrul programului. Pentru a grăbi procesul, agenţia a simplificat procedurile de licitaţie. Astfel, numărul minim de imobile din cadrul unui sector cadastral scos la licitaţie a fost înjumătăţit, iar autorizaţii care execută lucrări de înregistrare sistematică a imobilelor în zone greu accesibile vor primi un preţ mai mare.
Modificările aduse legilor în vigoare prevăd majorarea sumei de 60 de lei/imobil, decontată în prezent de ANCPI. Concret, suma decontată creşte proporţional cu gradul de dificultate al lucrării (ex. zone de munte, deal, etc), putând ajunge până la 132 de lei/imobil în zonele mai greu accesibile. La multe licitaţii organizate anul trecut de primarii din localităţile de deal sau munte nu s-a prezentat nimeni din cauza sumelor prea mici, motiv pentru care contractele de finanţare încheiate cu oficiile de cadastru au fost reziliate.
Totodată, noile reglementări prevăd ca persoanele fizice şi juridice autorizate să execute lucrări de cadastru general să fie plătite pentru înregistrarea tuturor imobilelor dintr-un sector cadastral, chiar dacă fac parte din intravilan, dar şi pentru cele care au deja carte funciară.Modificările aduse legii cadastrului vizează şi eliminarea ordinelor de începere a lucrărilor de cadastru general (perioadă care putea ajunge până la şase luni), dar şi înjumătăţirea perioadei de soluţionare a contestaţiilor, care acum va fi de cel mult 30 de zile.
O altă noutate este obligativitatea înfiinţării de birouri de cadastru şi carte funciară la nivelul fiecărei circumscripţii judecătoreşti, până la data de 31 decembrie 2018, termen amânat cu un an din lipsa de personal. În acest sens, ANCPI va face angajări.
Anul acesta, fiecare primărie poate primi 155.000 de lei pentru lucrări de cadastru în cadrul PNCCF, buget crescut faţă de 150.000 lei, cât era în 2017, sau 135.000 de lei, în 2016. Potrivit legii, au prioritate sectoarele cadastrale care cuprind terenuri aferente proiectelor de infrastructură de interes naţional şi terenuri agricole subvenţionate prin Agenţia de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură (APIA), de la Comisia Europeană.
ANCPI şi-a propus să înregistreze, din bani publici, peste un milion de imobile doar în 2018, iar până în 2020, să înregistreze toate terenurile agricole care fac obiectul subvenţiilor plătite din fonduri europene.
capital.ro
[slideshow_deploy id=’19661′]