Nu am fost prezenți în sala de spectacol a teatrului Apart din Plovdiv (Bulgaria), acolo unde a avut loc zilele trecute o nouă premieră a piesei scrise de concitadinul nostru Valeriu Butulescu, dar nici o clipă nu ne-am îndoit că reprezentația nu va fi una încununată de succes, așa cum s-a întâmplat și în cazul celorlalte 9 premiere de care a avut parte această comedie, până acum, atât în țară, cât și dincolo de hotare.
A fost însă prezent la premiera piesei ”Herghelia albastră” de la Plovdiv chiar autorul piesei, Valeriu Butulescu. Prin amablitatea domniei sale, am aflat câte ceva din felul în care a fost primită piesa la premiera din Bulgaria. ”Vizionând spectacolul Herghelia albastră, montat de profesorul Sasho Petkov pe scena teatrului APART din Plovdiv m-au surprins plăcut unele aspecte. În primul rând ritmul alert, dinamic, impus cu autoritate inchizitorială de regizor, care nu întâmplător joacă și rolul Autorului dictator! Mișcarea scenică este explosivă și continuă. Patul elastic (piesa centrală a decorului) este exploatat nemilos, în toate pozițiile. Erotismul dominant este asociat abil problematicii existențiale aferente”, spune scriitorul Valeriu Butulescu.
Acesta explică, totodată, că în prezentarea ”Hergheliei albastre” de la Plovdiv, fFiecare personaj are o expresivitate atent lucrată. ”Nu întâmplător poartă jumătate din masca unui mim. Pentru că în viață, fiecare din noi mimăm un rol anume, scris de Marele Cineva, sub forma unui scenariu destin. Mimetismul, ca formă de adaptare la rigorile vieții sociale, este inteligent redat de fețele actorilor. Fețe care lucrează permanent, după o partitură bine definită. Spectacolul se apropie uneori de pantomimă. Dar mesajul gesturilor și fețelor este puternic amplificat de replici. Bărbatul imaginar (Vanghel Apostolov) și Ofițerul real (Andy Raychev ) alcătuiesc un cuplu tragi-comic bine legat. Logica pragmatică și egoistă a statului se ciocnește dureros cu lumea imaginativă a creației literare, generând o frescă absurdă. Completată inevitabil de un principiu feminin. Femeia din piesă are o erupție hormonală de neoprit, atât de energică, încât regizorul a ales soluția inspirată să o dedubleze. Pe scenă evoluează două Femei, (Allie Vesselinn și Kostadina Aleksandru) concepute și caracterizate complementar”, arată Valeriu Butulescu.
Acesta recunoaște că Premiera de la Plovdiv a arătat sugestiv, de ce ”Herghelia albastră” este considerată comedie amară. Comicul, deși omniprezent, este amprentat permanent de o umbră tragică. Spectatorul simte nevoia să râdă, dar, când e gata să izbucnească, ceva îl oprește. Și își reprimă râsul, care se transformă în rictus, în grimasă.
În același timp, dramaturgul apreciază că, la fel cum se întâmplă la orice premieră, s-a simțit o oarecare crispare. Care, cu siguranță se va estompa, în următoarele spectacole, programate pe 20 și 23 aprile, în cadrul manifestărilor organizate sub genericul Plovdiv, capitală europeană a culturii.
”Spectacolul de la Plovdiv mi-a înttărit convingerea că textul este așa cum a fost conceput. Generalizat, scos din orice spațiu și timp, capabil să trezească aceșleași emoții, oriunde și oricând. Felicitările și aplauzele, dincolo de complezența specifică acestor situații, au avut și o latură profund sinceră. Mulțumesc, Bulgaria! Mersi, Plovdiv!”, a mai spus Valeriu Butulescu.