CNAS: Dosarul electronic de sănătate – ce conține și cum poate fi accesat
Dosarul electronic de sănătate e o facilitate ce stă la îndemâna fiecărui asigurat din sistemul de sănătate, conform legislației în vigoare. E modul cel mai simplu pentru un pacient și pentru medicii săi de a vedea laolaltă informațiile medicale care-l privesc pe cel dintâi, alături de documente medicale și alte lucruri de acest fel. Ca să ai acces la acest dosar, trebuie mai întâi să ți-l creezi, cu un mic ajutor de la un medic, nu neapărat cel de familie.
Oricine e asigurat în sistemul de sănătate de la noi poate să vadă online dosarul de sănătate electronic propriu, cu ajutorul portalului DES, ce poate fi găsit la adresa www.des-cnas.ro. Tot modul de funcționare al acestui sistem se regăsește în Ordinul comun nr. 1123/849/2016.
Primul lucru pe care trebuie să-l știi e că dosarul acesta nu se face automat, ci trebuie să-ți creezi singur accesul la el. Medicul (orice medic, nu doar cel de familie) trebuie să facă primul pas în toată procedura asta, respectiv să genereze o matrice de securitate pentru tine, la solicitarea ta și în baza actului de identitate (nu vei putea să faci asta prin corespondență însă). Apoi, odată generată matricea, vei avea la dispoziție trei zile ca să-ți stabilești o parolă pe care o vei folosi ca să intri în dosarul respectiv.
Autentificarea în portalul DES se va face astfel:
- fie prin folosirea cardului național de sănătate și a codului PIN asociat, dar și cu ajutorul parolei de acces;
- fie prin folosirea codului de asigurat de pe cardul de sănătate (CID) sau a codului numeric personal (CNP), a matricei de securitate și a parolei de acces.
Odată ce te-ai autentificat și ai acces la dosarul tău, vei căpăta acces la informațiile medicale ce te privesc. De asemenea, vei putea inclusiv să adaugi informații medicale sau să acorzi ori să retragi dreptul unui medic de a avea acces la dosarul tău. Doar un medic și, dacă e cazul, reprezentantul tău legal pot accesa dosarul tău electronic de sănătate, iar nicidecum un alt pacient.
Informațiile din dosar vor fi structurate astfel:
- secțiunea „Sumar de urgență” cuprinde: alergiile și intoleranțele diagnosticate, protezele și alte dispozitive medicale interne, transplanturile, procedurile medicale relevante pentru urgență, existența fistulei arterio-venoase, bolile cronice, bolile hematologice relevante pentru urgență, bolile transmisibile relevante pentru urgență, tratamentele curente și internările recente;
- secțiunea „Istoric medical” cuprinde: alergiile și intoleranțele diagnosticate, bolile cronice diagnosticate, istoricul de boli/diagnostice (altele decât alergiile și bolile cronice), intervențiile și procedurile efectuate, serviciile medicale, imunizările și tratamentele medicamentoase acordate în cadrul unor studii clinice;
- secțiunea „Antecedente declarate de pacient”, în care, așa cum spuneam mai sus, vei putea introduce chiar tu informații;
- secțiunea „Date personale”;
- secțiunea „Documente medicale”, care va cuprinde, de exemplu: trimiteri medicale, fișe de consultație, prescripții etc. (nu poti fi modificate sau șterse documentele din dosar însă).
Sursa: avocat.net