După mai mulți ani în care balanța comercială a companiei de la apă din Valea Jiului a fost una constant pozitivă, în prezent Apa Serv Valea Jiului se confruntă cu probleme financiare serioase, cauzate în principal de criza produsă de pandemia de coronavirus, dar și de măsurile de intervenție pe care le implică codurile galbene și portocalii de vreme rea.
Potrivit directorului general al Apa Serv, ing. Cristian Ionică, numai în ultimele trei luni, valoarea încasărilor efectuate de operatorul de apă și canalizare din Valea Jiului a scăzut, în prezent acestea situându-se undeva la puțin peste jumătate față de lunile similare din anul precedent. ”Practic, ne-am întors la situația de acum câțiva ani, când zeci de procente din abonații noștri nu plăteau apa cu lunile, alții chiar cu anii, totul rezolvându-se anevoios, cu procese, debranșări de scări de bloc și tot felul de măsuri de constrângere. Acum, profitând de situația specială de pandemie, mulți cetățeni nu au mai plătit banii pe apa consumată de câteva luni de zile. Este adevărat, pe perioada stării de urgență sanitară și la noi s-a lucrat numai la ghișee, iar casierii noștri nu au mai mers în teren pentru colectarea facturilor. Deși am invitat beneficiarii să opteze pentru celelalte modalități de plată (on line, prin card, Pay Point sau transfer bancar) destul de puțini sunt cei care au răspuns acestui demers, iar astfel încasările noastre au atins o cotă îngrijorătoare”, explică Cristian Ionic, directorul general al ASVJ.
Acesta spune că, în plus, acestei situații i s-a suprapus și o perioadă cu multă instabilitate, cu coduri galbene și portocalii de vreme rea care au necesitat suplimentarea cheltuielilor de producție la stațiile de tratare a apei, unde au fost utilizați mai mulți reactivi, iar solicitările la intervenții în teren pentru avarii la sistemul de alimentare cu apă potabilă și canalizare. Toate acestea au condus la o creștere substanțială a costurilor de operare.
Cele mai mari probleme pe linie comercială au fost înregistrate în relația cu asociațiile de proprietari, unde nivelul de încasare al facturilor a coborât la doar 55% pentru facturile curente. În tot acest timp, nici restanțele care erau constant colectate de cei de la Apa Serv de la cei cu datorii mai vechi, nu au mai fost achitate.
”Situația în care ne regăsim, pe linie comercială, ne determină să adoptăm urgent un set de măsuri necesare pentru a crește gradul de colectare, astfel încât să nu ajungem în situația de a ne bloca activitatea din punct de vedere financiar. Una din măsurile pe care ne gândim să le adoptăm este aceea de a accepta plata directă a facturilor și de către abonații noștri care fac parte din asociațiile de proprietari. O altă măsură este aceea de a retrimite în teren casierii noștri. le reamintim abonaților noștri că înțelegem situația financiară a fiecăruia dintre clienții noștri, așa cum am făcut întotdeauna, și suntem deschiși dialogului, pentru a găsi modalitățile legale de eșalonare la plată a restanțelor. Acolo unde găsim înțelegere, acționăm pentru rezolvarea amiabilă a oricărei situații. Sigur că, în cazurile în care avem de-a face cu rău-platnici cu care nu ne putem înțelege, vom fi nevoiți să apelăm la alte măsuri de constrângere pentru a recupera debitele, asta însemnând inclusiv debranșări și acționarea în instanță a celor rău-platnici”, mai spune directorul ASVJ, Cristian Ionică.
Reprezentanții Apa Serv spun că redresarea balanței economice a devenit acum unul din principalele obiective ape operatorului de apă potabilă, pentru că orice dezechilibru economic poate conduce la probleme în funcționarea sistemului de apă și canalizare la parametri optimi.