În această săptămână la Liceul Tehnologic ”Dimitrie Leonida” din Petroșani a avut loc festivitatea de lansare a proiectului Erasmus+ ”SOS: It is time to take action for Technology Addiction”, proiect de parteneriat strategic și schimb interșcolar K229 care se va desfășura pe o perioadă de doi ani.
Noutatea acestuia este că Liceul Tehnologic ”Dimitrie Leonida” coordonează de această dată întregul proiect având drept parteneri școli din Turcia, Polonia, Cehia, Olanda și Italia (Sesim Sarpkaya Fen Lisesi – Turkey, Zespol Szkol Ogolnoksztalcacych w Bobowej – Poland, Obchodni akademie Neveklov – Czech Republic, Bernardinuscollege – Netherlands și Liceo Classico Federico Frezzi – Beata Angela – Italy ).
Acest tip de proiect utilizează oportunităţile de mobilităţi ale cadrelor didactice și elevilor pentru a sprijini școlile participante să se dezvolte ca organizaţii și să-și dezvolte competenţele de a lucra în proiecte internaţionale. Coordonatorul proiectului, prof. Mihaela Marița speră ca mobilitățile (grupe formate din patru elevi și două cadre didactice), să aibă loc efectiv, desigur dacă evoluția pandemiei va permite acest lucru, mai ales că termenul de finalizare a proiectului este anul 2022. În motivația proiectului se specifică faptul că ”dezvoltarea recentă a tehnologiei face ca elevii să petreacă mai mult timp pe internet prin intermediul telefoanelor lor inteligente, tabletelor și altor echipamente IT.
În prezent, profesorii observă că elevii își pierd cumva motivația de a participa la activitatea școlară și de a socializa. ”Copiii vor să petreacă mai mult timp în lumea virtuală decât în lumea reală. Această situație are efecte nedorite asupra dezvoltării lor sociale, fizice și psihologice. Dacă elevii continuă acest lucru, ne vom confrunta cu mai multe probleme în viitor în școlile noastre și va fi prea târziu pentru a găsi soluții”, explică prof. Mihaela Marița.
Lăsând la o parte faptul că în contextul actual elevii din toată Europa și din toată lumea sunt obligați de actuala conjunctură pandemică să își petreacă o mare perioadă de timp în fața calculatorului, aceștia trebuie să conștientizeze că această practică nu este sănătoasă pe o perioadă lungă de timp, că socializarea și implicarea în diverse activități este benefică pentru o dezvoltare armonioasă. În acest sens, obiectivele principale ale acestui proiect sunt:
- Promovarea dobândirii de deprinderi și competențe,
- Incluziune socială” și „acces pentru dezavantajați”
- „Practici inovatoare” – Realizarea surselor de conștientizare a necesității siguranței internetului și a efectelor negative ale tehnologiei.
Prin diversele activități derulate în cadrul acestui proiect se caută sensibilizarea elevilor față de activități de artă, cultură și sport, îmbunătățirea competențelor sociale și civice ale elevilor (creativitate, curiozitate, încredere în sine, inițiativă și asumarea responsabilității) pentru a găsi modalități de reducere a utilizării internetului, conștientizarea tuturor participanților cu privire la riscurile internetului – cum ar fi agresiunea cibernetică, dependența de jocuri, hacking, furturi de identitate, identități false.
”Proiectul a fost lansat atât în rândul elevilor, cât și în rândul cadrelor didactice urmând ca prin intermediul mass media să fie cunoscut și de către comunitatea în care trăim. Școala noastră a fost parteneră de-a lungul timpului în mai multe asemenea proiecte, unul se află chiar în desfășurare, dar este primul proiect în care noi suntem în calitate de coordonatori, ceea ce dovedește, dacă mai era nevoie, recunoașterea seriozității și implicării noastre în astfel de proiecte”, a mai precizat directorul adjunct Mihaela Marița, coordonator al acestui proiect.