Peste 500 de apometre de ultimă generație, cu telecitire, vor fi montate la blocurile de locuințe din municipiul Petroșani. Investiția este realizată de Apa Serv Valea Jiului, în cadrul proiectului european privind modernizarea sistemului public de apă și canalizare, implementat cu fonduri POIM. Alte 300 de astfel de apometre, achiziționate în anii anteriori pe contractul de modernizare al rețelelor de apă din Petroșani cu fonduri europene în Programul Operațional Regional (POR) sunt deja operaționale, iar eficiența lor a determinat operatorul de apă de la Petroșani să ia în considerare extinderea acestui sistem la toate blocurile de locuințe din Valea Jiului, urmând a fi instalate la limita de proprietate.
Noile apometre vor permite citirea de la distanță a consumului de apă, iar o altă particularitate importantă a acestora este aceea că pot detecta inclusiv eventualele probleme în alimentarea cu apă. ”Este vorba de apometre cu telecitire sau radiocitire pe care, o parte, deja le-am achiziționat, cu fonduri europene, și le vom instala la scările de la blocurile de locuințe din municipiul Petroșani. Acestea ne vor permite nu doar creșterea eficienței în activitatea de contorizare a consumului de apă, ci ne vor oferi și o serie de alte informații utile în gestionarea sistemului de alimentare cu apă potabilă. Acestea înregistrează, spre exemplu, inclusiv perioadele în care au existat defecțiuni, cu data și ora exactă de producere a acestora”, explică ing. Cristian Ionică, directorul general al Apa Serv Valea Jiului.
Potrivit legii, operatorul are posibilitatea de a instala apometre la limita de proprietate a consumatorilor, respectiv în căminele de vizitare de la intrarea conductelor de alimentare în scările de bloc. De-a lungul timpului, acest lucru a generat și numeroase probleme cauzate, în general de faptul că au fost semnalate unele neconcordante între consumul înregistrat la scară și cel comunicat de locatarii din fiecare apartament. Iar problemele de acest fel sunt și mai mari acolo unde nu toți proprietarii de locuințe au branșamente individuale sau apometre de control. În opinia directorului Apa Serv, noile apometre cu telecitire, vor atenua mult și acest gen de probleme cu care se confruntă operatorul în relația cu clienții.
Chiar și așa, situația rămâne încă una problematică în blocurile în care există asociații de proprietari și unde plata facturii pentru consumul de apă este încă efectuată prin aceste asociații. ”Deși odată cu montarea noilor apometre cu telecitire, neconcordanțele între consumul înregistrat de acestea și cel declarat de proprietari s-au atenuat, întâmpinăm încă probleme la nivelul scărilor de bloc, unde sunt asociații de proprietari, unde nu toți locatarii au branșamente separate și unde unii mai sunt în asociație, în timp ce alții au renunțat. Sigur că în aceste cazuri, pentru cel care răspunde de întocmirea tabelului cu consumul individual e foarte greu să împartă cantitatea de apă rezultată din diferențele înregistrate de apometrul de control și cele comunicate de proprietari, în mod individual. De aici apare și rugămintea noastră, care nu este desigur o obligativitate, ca fiecare apartament să aibă branșamente individuale, ceea ce ar conduce la un control mult mai bun asupra consumului corect de apă potabilă”, spune ing. Cristian Ionică, directorul general al Apa Serv Valea Jiului.
Anul acesta, în Valea Jiului vor fi montate cele 500 de noi apometre cu telecitire, dar reprezentanții companiei de apă spun că vor căuta soluții pentru a continua acest program de investiții, astfel încât toți consumatorii să aibă la limita proprietății astfel de apometre inteligente.