Deja de câțiva ani buni, popasurile turistice amenajate de Apa Serv Valea Jiului, în imediata vecinătate a stațiilor de tratare de la Taia, Jieț și Valea de Pești sau de la stația de captare de lângă telegondola de la Vulcan au devenit puncte de atracție pentru turiștii care vizitează Valea Jiului la fel cu sunt binemeritate locuri de odihnă, cu umbră, cu apă și chiar cu conexiune de internet sau minibibliotecă (la Taia) și pentru localnici. Acest fapt este cu atât mai îmbucurător pentru reprezentanții companiei de apă, cu cât pe lângă sentimentul de omenie generat de aceste servicii de ospitalitate puse gratuit la dispoziția oamenilor, gazdele se declară încântate de faptul că foarte mulți oameni se declară curioși de ceea ce se întâmplă și în interiorul stațiilor de tratare a apei.
Directorul general al Apa Serv Valea Jiului apreciază că acest interes al oamenilor, îndeosebi al copiilor și al tinerilor, este unul de bun augur și, în consecință, compania de apă are toată disponibilitatea de a-și deschide porțile pentru cei curioși să afle mai multe despre procesul tehnologic care se derulează în cadrul uzinelor de apă. ”Suntem deosebit de încântați de faptul că oamenii și mai ales copiii și tinerii care trec pe lângă stațiile de tratare a apei ale Apa Serv utilizează aceste locuri de popas pe care noi le-am construit și, mai mult, pentru că sunt dornici să afle mai multe despre activitatea noastră, despre povestea apei și despre drumul acesteia din captările de munte la robinetele cetățenilor din Valea Jiului. I-am primit și îi primim cu drag, întotdeauna, pe toți aceștia, pentru că eu am convingerea că astfel facem nu doar o formă de educație, ci avem ocazia de a prezenta celor interesați adevărata complexitate a activității și muncii noastre”, spune ing. Cristian Ionică, directorul general al ASVJ.
În acest context s-a înscris și vizita pe care au efectuat-o, zilele trecute, la stația de tratare a apei de la Taia (Petrila), situată la intrarea în frumoasele Chei ale râului Taia, un grup de elevi din Slatina, aflați în tabără de vacanță la Lunca Florii. Copiii și-au manifestat dorința de a afla mai multe despre ce înseamnă o stație de tratare a apei, mai ales după ce, în drumul lor spre campusul de vacanță, au văzut că aici, lângă un frumos popas turistic se construiesc o serie de clădiri impresionante, frumoase și, în același timp, ciudate. Desigur, au găsit nu doar înțelegere, ci și gazde primitoare în cadrul inimoasei echipe de la Apa Serv, iar în vizita lor de documentare, ghid le-a fost chiar directorul general al Apa Serv, Cristian Ionică. ”Și pentru oaspeții noștri, dar și pentru noi a fost o experiență deosebită. ”Ne-am propus să le prezentăm micilor și extrem de curioșilor noștri vizitatori întregul flux tehnologic de la stația de tratare Taia. Pentru ca ei să înțeleagă exact ce presupune activitatea unei astfel de stații, am mers pe tot circuitul apei, am pornit de la vizitarea captării de apă, la stația de deznisipiare, la filtrele lamelare, la stația de clorinare. A fost pentru ei o experiență deosebită, pentru că cei mai mulți nu au mai văzut niciodată o stație de captare și evident, nici una de tratare a apei, dar mă bucur că au înțeles foarte bine explicațiile noastre și prin simple conexiuni logice, și-au însușit cunoștințe noi și interesante. Mai mult, ne-am bucurat că având în vedere că stația de la Taia se află în plin proces de reabilitare, am putut să le prezentăm și comparativ modul în care funcționa vechiul sistem de captare și tratare a apei și cel nou, modern, pe care-l implementăm și aici în cadrul programului de investiții cu fonduri europene, pe POIM, mai ales că lucrările sunt deja într-un stadiu avansat de realizare”, a declarat Cristian Ionică.
Acesta s-a declarat încântat de faptul că bună parte din întrebările primite de la copii au vizat elemente ce țin de consumul responsabil de apă, de gestionarea eficientă a resurselor de apă și de protecția mediului înconjurător. ”Am primit întrebări de genul: ”ce se întâmplă cu apa care o vedem că iasă din deznisipator ?” sau ”cum sunt înlăturate deșeurile de plastic, de lemn sau de altă natură din barajul de captare?”, iar tot ei au dat variante de răspuns, fapt care nouă ne demonstrează că au fost foarte atenți la explicațiile pe care le-am dat în prezentare, dar și extrem de interesați în a căuta soluții pentru problemele pe care le-au semnalat. Iar, în opinia mea, acest lucru îi va ajuta ca, pe viitor, nu doar să înțeleagă procesul tehnologic de potabilizare a apei, ci și responsabilitatea care ne revine tuturor, aceea de a păstra apele curate și de a consuma judicios resursele de care dispunem”, a explicat Cristian Ionică.
Pentru reprezentanții Apa Serv astfel de ”lecții deschise” sunt pe cât de interesante, pe atât de binevenite, iar din acest motiv ele au devenit o constantă a activităților derulate de companie. În același context, merită reliefat și faptul că, de câțiva ani buni, mai ales după modernizarea uzinelor de apă de la Valea de Pești și Jieț, precum și a uzinei de tratare de la Dănuțoni, aceste obiective sunt vizitate constant și de studenți din cadrul Universității din Petroșani, dar și ai Universității Politehnice din București, care documentează funcționarea noilor sisteme de tratare și epurare a apei, apreciind modul în care soluțiile cele mai moderne în materie au fost implementate și sunt exploatate la Apa Serv Valea Jiului.