Deși au trecut deja 8 ani de la premiera piesei de teatru ”Despre sexul femeii (un câmp de luptă în războiul din Bosnia), pe scena Teatrului Dramatic ”I.D. Sîrbu” din Petroșani, spectacolul regizat de Muriel Jakab-Manea pe textul dramaturgului Matei Vișniec, continuă să aibă acea încărcătură emoțională care răscolește un amalgam de emoții publicului spectator. Așa s-a întâmplat și zilele acestea, când spectacolul ”Despre sexul femeii (un câmp de luptă în războiul din Bosnia) a fost jucat din nou, după o perioadă de pauză, chiar în deschiderea anului cultural-artistic 2022, cu prilejul ”Zilei Culturii Naționale”.
Bucurându-se de o distribuție de excepție, asigurată de actrițele Irina Bodea-Radu și Bianca Holobuț, spectacolul care aduce în atenție ororile și, mai ales, traumele lăsate de cel mai recent război de pe continentul european, războiul interetnic din Bosnia. În spatele titlului cu accente freudiene, piesa scrisă de Matei Vișniec (cel mai jucat dramaturg român contemporan) constituie de fapt un manifest anti-război, dar și un strigăt de alarmă care vine într-un moment în care amenințarea unui nou război în Estul Europei pare a fi una iminentă. În același timp însă, Matei Vișniec face, într-un chip magistral, din dialogul dintre cele două personaje, Kate și Dora, un veritabil proces al războiului din Bosnia, aducând în același timp un elogiu femeilor, victime tăcute și veritabile eroine care, în ciuda suferințelor și resemnării, mereu sunt capabile de renaștere, cu speranța că există viață și după război.
Este și mesajul pe care, cu o admirabilă transpunere în personaj și cu un ”performance” de cea mai înaltă clasă, îl transmite și Irina Bodea-Radu, cea care o joacă pe Dora ( o femeie bosniacă pentru care războiul a lăsat urme dureroase în suflet și în minte, iar violul – ”răsplata supremă a combatanților” – i-a provocat o nedorită sarcină). Dialogul acesteia cu Kate (o doctoriță psihiatră din America), interpretată magistral de Bianca Holobuț (cea care între timp, de la premiera acestei piese, a reușit să-și câștige ea însăși calitatea de doctor în artele spectacolului), revenită pe scena teatrului din Valea Jiului după un stagiu de succes, ca actriță, la Paris, prezintă, în cele mai fine detalii trăirile celor două femei care, în ciuda unui destin diferit, sunt profund marcate de aceleași sentimente confuze legate nu doar de ororile războiului și de destinul femeilor pe câmpurile de luptă ori în viața lor cotidiană, ci despre oameni, în general, despre apucăturile lor balcanice, atât de fidel prezentate, cu calități și defecte, fie că vorbim despre bosniaci, sârbi, croați, albanezi, turci sau români, ori despre unguri, nemți, italieni, irlandezi, ruși sau despre americani, mexicani, portoricani, negrii ș.a.md. Semn că, hulite, apreciate ori criticate sau adulate, apucăturile balcanice nu sunt specifice doar spațiului geografic delimitat de Carpați și Mediterană, ci re regăsesc, de fapt, în structura genetică a raselor omenești de pretutindeni.
„Timpul nu poate vindeca decât rănile vindecabile !” Acesta ar putea fi motto-ul unei piese în care destinul uman este proiectat pe fundalul unei lumi sfâşiate de aberaţii existenţiale, atât de atent radiografiate de cele două personaje, atât de diferite dar, cu toate acestea, cu un destin atât de comun, încât inevitabil, dificila (aproape imposibila) relație medic-pacient, cu care debutează piesa, se transformă într-o firească relație de prietenie între două femei care au trăit, în mod diferit traumele războiului, dar sunt unite prin aceeași putere de a le înțelege, de a le accepta, de a le depăși. Iar, pe scena de la Petroșani, Irina Bodea-Radu și Bianca Holobuț, sub bagheta regizoarei Muriel Jakab Manea, reușesc magistral să ne facă să înțelegem cu adevărat ce înseamnă războiul, pentru toți, dar mai ales pentru femei.
Dacă, dintr-un motiv sau altul, nu ați reușit să vedeți până acum această reprezentație teatrală din repertoriul Teatrului Dreamatic ”I.D. Sîrbu” din Petroșani, vă recomandăm să nu ratați următoarea ocazie.