În urmă cu 5 luni, Răzvan și Cosmin erau studenți ce se apropiau de ziua absolvirii. Cariera era un concept abstract, iar despre cum să te pregătești pentru un job, cum să îți dezvolți o carieră știau foarte puține lucruri. Chiar și acele puține informații erau prin lentila unor discursuri motivaționale de pe Facebook, TikTok sau așa cum sunt ele portretizate pe Netflix. De multe ori, aceste idei erau desprinse de realitatea din câmpul muncii. „Înainte de program mă simțeam derutat complet”, ne spune Cosmin.
Peste 377.00 de studenți din România se află azi în această situație. Odată cu intrarea în scenariul online, marea majoritate a studenților care termină cei 3 ani de studii de licență în 2022 nu știu ce să facă după terminarea facultății. Pentru acești studenți, facultatea online reprezintă majoritatea experienței studențești (iar uitându-ne la evoluția virusului Omnicron, semestrul 1 al primului an de facultate va rămâne singura experiență fizică de studenție pentru mulți dintre ei).
„Putem atunci să ne mirăm de faptul că studenții ce vor termina facultatea în acest an nu văd importanța carierei și alegerii unui prim job ca o oportunitate de creștere ci doar ca o sursă de venit? Îi putem blama că nu știu concret cine sunt, care sunt punctele lor forte, cum arată piața muncii și cum ar trebui să fie primul lor loc de muncă?” sunt întrebări la care Mădălina Hodorog, trainerul de #EducatieAltfel a găsit soluții.
Acum 4 ani, Mădălina a construit cel mai complex program de #EducatieAltfel din România. Programul, intitulat ”Future”, se află deja la a 5-a ediție și îi ajută pe studenți să se pregătească altfel pentru primul loc de muncă, iar profesorii universitari se perfecționează prin metode noi de predare. Programul, lansat în ianuarie 2019, este primul care integrează 100% practic studenții – profesorii – angajatorii în sesiuni de training comune și sesiuni de orientare în carieră cu accent pe viitor. 114 studenți, 100 de profesori din mediul universitar din toată țara și unul din cei mai mari angajatori din domeniul financiar, BCR, învață acum practic, printr-un alt tip de educație, cum arată piața muncii, ce se întâmplă la un interviu de angajare, oferă feedback pe CV-uri și simulează activități din piața muncii. „Cred că educația aceasta – cu adevărat practică – fără teorie, fără prezentări PowerPoint sau speakeri este cea care aduce cu adevărat schimbări în oameni. Participarea în program este gratuită pentru studenți și profesori tocmai din acest motiv. Trebuie să acoperim golul dintre școală și piața muncii pentru cât mai mulți tineri” este de părere Mădălina Hodorog, care este și cadru didactic asociat la una dintre cele mai prestigioase universități din țară.
Peste 250 de studenți și 110 profesori au participat deja în cele 4 ediții ale programului. Ediția din acest an se desfășoară în formatul online și include sesiuni de training săptămânale cu studenții înscriși în program, sesiuni de orientare în carieră, precum și întâlniri de lucru cu profesorii universitari ce aprofundează noi metode de predare și înțeleg piața muncii. Toate sesiunile de training și activitățile din cadrul programului sunt gratuite.
Prin axarea pe conștientizarea și dezvoltarea competențelor de tip soft, programul FUTURE abordează piața muncii și nevoile acesteia dintr-o perspectivă nouă atât pentru studenți cât și pentru profesori. Un studiu LinkedIN din 2020 făcut de experți din resurse umane arăta că abilitățile de tip soft, precum comunicare, creativitate, lucrul în echipă, rapiditate sau responsabilitate, sunt tot mai importante în procesul de recrutare și de selecție a noilor angajați.
Înainte de participarea în acest program, competențele de tip soft erau văzute de Cosmin drept „necesare doar atunci când trebuie să lucrezi într-o echipă”. În timpul programului Future, prin activitățile practice, Cosmin vede competențele de tip soft ca „niște abilități necesare în diferite situații. Nu le mai văd necesare doar în cazul lucrului în echipă, ci consider că acestea se activează în toate activitățile pe care le facem și chiar în orice moment din viață”.
Răzvan, participant și el în acest program, credea că știe cât de importante sunt abilitățile de tip soft în piața muncii, însă, odată cu participarea în program a „văzut că nu înțelegeam atât de bine ce reprezintă ele și acum mă bucur să spun nu doar că știu ce reprezintă, dar și că am observat ce abilități soft aș avea și acum pot să le perfecționez.”
Odată trecut prin experiența FUTURE, Cosmin vede programul ca o experiență ce l-a ajutat să se maturizeze și prin care a ajuns să se cunoască mai bine și să-și descopere punctele lui forte, iar programul i-a dat impulsul de a renunța „la activitățile care mă făceau să-mi pierd timpul în favorul activităților care mă dezvoltă”. Cosmin știe mai bine ce vrea de la viitor, atât pe termen scurt, cât și pe termen lung.
Pentru Răzvan, FUTURE a fost o experiență nouă, fiind prima dată când s-a implicat în astfel de activități. După primele sesiuni a realizat că preconcepțiile ce le avea despre astfel de programe erau total greșite. După experiența FUTURE Răzvan simte că îi este mult mai ușor să aplice la un job, iar pe plan profesional se simte mult mai curajos după ce în sesiunile FUTURE a reușit să iasă de mai multe ori din zona de confort.