Pensii 2022: Ce categorie de români poate lua două pensii pe lună. Ce pași trebuie să fie urmați
Cetățenii români care au fost angajați în ultimii ani peste hotare ar putea să primească două pensii pe lună. Aceștia vor lua bani din România, dar și din țara în care au lucrat. În plus, românii pot transmite mai uşor documentele din acest an.
Casa Națională de Pensii Publice (CNPP) a anunțat că aplicația care permite transmiterea documentului de informare în format electronic a devenit funcțională din data de 21 februarie. De asemenea, CNPP precizează că procedura prevede utilizarea unei cereri de tip care se descarcă, se completează, se semnează electronic și, după caz, se transmite prin Portal, accesând secțiunea „Depunere cereri și documente”.
Ce pași trebuie să fie urmați
CNPP spune că pentru transmiterea documentului de informare prin funcționalitatea care a fost dezvoltata în PORTAL, cererea va fi adăugată în PORTAL numai prin contul personal al beneficiarului, astfel:
- Se acceseaza contul online din fereastra de autentificare de pe pagina principală a www.cnpp.ro , prin introducere e-mail și parolă
- Se accesează secțiunea „Completare formulare” – „Depuneri cereri si documente” – „Pensii” – „Document de informare”
- Se selectează „Transmiterea documentului de informare online” și se completează câmpurile obligatorii din fereastra „Depunere documente”
- Anumite informații legate de datele de identificare sunt preluate în mod automat, dar există și posibilitatea ca acestea să fie modificate de solicitant
- Numerele de dosar de pensie și de alte drepturi/indemnizații se preiau în mod automat din sistem
- Documentul Cerere pentru transmiterea documentului de informare online trebuie încărcat. Acesta poate fi downloadat prin click pe Descarcă aici din fereastra Fișiere de încărcat. După descărcare, cererea tip se completează, se semnează olograf/electronic, după caz și se încarcă prin click pe butonul Alege fișier
- Se completează codul CAPTCHA din chenarul verde, apoi click pe butonul Salvează și trimite
- Se afișează mesajul: Cererea a fost transmisă cu succes către CNPP. Mesajul indică faptul că cererea a ajuns, în vederea prelucrării, la casa teritorială de pensii care a fost selectată de pensionar la momentul completării electronice
- Beneficiarul va primi de la [email protected] un e-mail de informare cu numărul de înregistrare alocat din PORTAL
- Beneficiarul va primi un alt e-mail de la [email protected], de înregistrare a cererii în cadrul sistemului CNPP – număr alocat din Registratura casei teritoriale de pensii unde s-a depus cererea
- În secțiunea Cererile mele pot fi vizualizate detalii legate de cererea depusă
- Beneficiarul va primi un e-mail de informare după aprobarea cererii în cadrul sistemului CNPP
Cum poate fi accesat documentul de informare online
CNPP mai spune că există două posibilități de accesare a documentului de informare de către solicitanți, astfel:
Documentul de informare poate fi accesat prin PORTAL, din contul utilizatorului: „Datele mele din sistemul public de pensii” -> „Document informare plata pensie”
Documentul de informare poate fi accesat din e-mail-ul solicitantului unde se va transmite o informare ce conține linkul către documentul generat
Accesarea documentului de informare generat în PORTAL se poate efectua doar in situația în care pe dispozitivul utilizat de solicitant, acesta din urma este logat in contul de PORTAL sau a salvat anterior datele de logare la PORTALUL CNPP.
În caz contrar, va apare un mesaj de tipul: Raportul solicitat nu există. Dacă acest lucru se întâmplă, atunci se vor urma acești pași:
- Se accesează contul online din fereastra de autentificare de pe pagina principala a www.cnpp.ro, prin introducere e-mail și parolă
- Se accesează: „Datele mele din sistemul public de Pensii” – „Document informare plată pensie”
Pentru verificarea autenticității documentului de informare de către instituții/societăți/autorități publice, pe PORTAL a fost creată secțiunea „Contact – Verificare document de informare”.
Verificarea se poate face astfel:
Prin introducerea identificatorului unic existent pe documentul de informare
Prin scanarea codului QR existent pe documentul de informare, ceea ce presupune folosirea unei aplicații de citire a codului QR.
Românii care au muncit în ultimii ani în străinătate vor fi recompensați cu două pensii pe lună. Aceștia vor lua bani din România, dar și din țara în care au lucrat, în special din cele care aparțin UE , cum ar fi Italia, Spania sau Germania.
O sesiune de informare pe tema drepturilor și obligațiilor lucrătorilor români din Italia s-a ținut în Torino. Discuția a avut în prim plan pensia comunitară din Italia.
Andrei Sfîrloagă, consilier diplomatic, atașat pe probleme de muncă și sociale la Ambasada României la Roma, a explicat cum pot intra românii în posesia pensiei comunitare. Contează anii de lucru în străinătate, dar și din țara natală.
Acesta a precizat că pensia comunitară se obține în două etape, conform condițiilor din cele două țări.
„Nu trebuie să îndepliniți cerințele de pensionare în ambele state simultan. Dumneavoastră depuneți cererea de pensionare în statul în care aveți domiciliul și dacă îndepliniți cerințele obțineți pensia. Ulterior o veți obține și de la celălalt stat, în momentul în care veți îndeplini condițiile.”, a spus Andrei Sfîrloagă.
Femeile se pot pensiona la 63 de ani, iar bărbații la 65 de ani. Situația arată diferit în Italia, toți angajații au dreptul de a se pensiona la 67 de ani. Stagiul minim de cotizare nu este asemănător în cele două țări. România cere 15 ani, iar Italia ține cont de 20 de ani vechime.
Consilierul diplomatic a declarat că în România, cei care au realizat un stagiu de cotizare cu cel puţin 8 ani mai mare decât stagiul complet de cotizare prevăzut de lege, care este de 35 de ani, pot beneficia de pensia anticipată. Aceasta se oferă cu 5 ani înainte de pensionare.
„Deci dacă un bărbat a lucrat și a adunat 43 de ani, 35 plus 8 minim, mai devreme decât cei 65 de ani, atunci poate cere pensie anticipată mai devreme, dar nu cu mai mult decât 5 ani. În Italia pensia anticipată se acordă după 42 de ani și 10 luni de cotizare la bărbați, 41 de ani și 10 luni la femei”, a mai explicat acesta.
Angajații trebuie să depună această cerere în țara în care locuiesc. Aceștia trebuie să se asigure că au dosarul complet și toate actele corecte.
„Una din greșelile frecvente pentru cei care au lucrat în ambele țări este aceea că depun cererea de pensionare în alt loc decât cel de rezidență. De exemplu, multe persoane merg în vacanță în România și depun acolo cerere de pensionare. Din verificări rezultă apoi că ultimul loc de muncă și domiciliul sunt în Italia, acolo unde trebuia depusă inițial cererea și așa se produc blocajele”, a explicat atașatul de muncă de la Ambasada României.
„Pot fi revendicate pentru un maxim de 5 ani de la data de la care se face solicitarea”, a mai precizat Andrei Sfîrloagă, potrivit rotalianul.com.
Sursa: romaniatv.net