La o analiză ceva mai atentă, pentru fiecare din aceste situații există o explicație cât se poate de logică, așa cum există soluții de rezolvare cât se poate de simple. Am discutat, pe marginea acestui subiect, cu directorul general al Apa Serv Valea Jiului, ing. Cristian Ionică, pentru a afla de ce apar pe facturi aceste costuri și cum pot fi ele eliminate.
În primul rând, în ceea ce privește costul cu pierderile de pe rețea, este bine de știut că acestea nu reflectă pierderile tehnologice pe care le mai înregistrează compania de apă pe rețelele de distribuție, ci pierderile înregistrate în rețelele interioare ale proprietarilor de apartamente. ”În general, astfel de probleme înregistrăm la beneficiarii noștri care stau la bloc. După cum am informat, în reptate rânduri, Apa Serv facturează consumul înregistrat de apometrul general care este montat de regulă în căminul de la fiecare scară de bloc. Aceste apometre sunt, aproape peste tot în Valea Jiului, noi, de ultimă generație care înregistrează cu precizie consumul. Din păcate, dincolo de rețeaua noastră, pe rețelele de distribuție din interiorul scărilor de bloc, sunt încă numeroase situații unde există spărturi pe coloană, citiri eronate, iar proprietarii au, în mare parte, apometre cu o vechime mai mare de trei ani care prezintă, la rândul lor, probleme legate de citirea corectă a consumului. În mod normal, lucrurile ar trebui să fie foarte simple: consumul înregistrat de apometrul general de la intrarea în scara blocului trebuie să fie egal cu suma citirilor apometrelor de domiciliu ale fiecărui apartament. Din păcate, nu se întâmplă întotdeauna așa și atunci apar diferențe pe care noi avem obligația să le reglăm și, dacă nu există o asumare din partea celor care au pierderi sau care dau citiri incorecte, nu avem altă soluție decât de a factura paușal aceste reglaje de consum”, explică ing. Cristian Ionică, directorul general al Apa Serv Valea Jiului.
Acesta precizează, în același timp, că acolo unde sunt semnalate reclamații ale locatarilor, echipa de control împreună cu proprietarii pot face verificări și pot identifica sursele de pierderi, astfel încât oamenii să poată interveni pentru eliminarea acestora sau pentru identificarea exactă a consumatorului care le generează. ”Echipele Apa Serv sunt gata să vină în teren, la fiecare astfel de situație care ne este semnalată. De fiecare dată când mergem și monitorizăm, atunci când apar diferențe foarte mari, luăm tabelul și vedem care este consumul. Din start organizăm o echipă comună cu locatarii ca să vedem unde este pierderea. Plecând de aici, din experiența de până acum, noi deja știm că acolo unde e un consum de sub 3 mc pe lună, acolo este o suspiciune: ori că în locuința respectivă nu este nimeni acasă, ori că nu se dă citirea corectă a apometrului interior. Și, de regulă, verificările confirmă aceste situații”, spune Cristian Ionică.
Cert este că, așa cum dă asigurări directorul general al ASVJ, compania de apă nu are nici un alt motiv pentru a factura costuri suplimentare abonaților săi. În același timp însă, nu are nici alte pârghii de a identifica sursele de pierderi provenite din diferențele de citire ale apometrului general și suma apometrelor individuale, fără o colaborare directă cu proprietarii.
În aceste condiții, cam același lucru se întâmplă și îmn situațiile în care sunt facturate reglaje chiar și pentru abonați care nu locuiesc fizic o lungă perioadă de timp în unele locuințe și care, prin urmare, nu au consum de apă dar sunt nevoiți să plătească o cotă parte din pierderile comune de pe rețelele interioare din scara blocului.
Directorul general al Apa Serv Valea Jiului spune că există o soluție simplă și pentru rezolvarea acestor situații numai că, din neglijență sau comoditate, oamenii nu apelează la aceasta. ”Practic, atunci când pleacă de acasă pentru o lungă perioadă de timp și nu vor să se confrunte cu problemele comune ale celorlalți locatari din scara blocului, proprietarii unui apartament pot veni la noi cu o cerere pentru blindarea țevii de alimentare. Este o cerere tip care trebuie completată și depusă la noi iar pentru o taxă de 22 de lei+TVA noi efectuăm blindarea sursei de apă, montăm un sigiliu și, în această situație, omul nu va mai participa la repartizarea reglajelor de consum de pe scară și, în consecință, nu va avea nimic de plătit. În momentul în care omul revine acasă și are nevoie de sursa de apă, nu trebuie decât să dea un telefon la dispeceratul Apa Serv, primește un număr de înregistrare și fie trimitem noi un instalator, fie poate rupe sigiliul și, din acel moment, beneficiază de apă potabilă la robinet și, evident, tot din acel moment, participă la plata consumului”, explică ing. Cristian Ionică, directorul general al ASVJ.
Acesta recomandă abonaților companiei de apă ca, orice fel de problemă cu care se confruntă, fie din punct de vedere tehnic, fie comercial, să fie adusă la cunoștința celor de la Apa Serv Valea Jiului, pentru a se putea interveni punctual și operativ pentru identificarea sursei de nemulțumire și rezolvarea corespunzătoare a acesteia. Și este bine de știut că plângerile, criticile sau chiar înjurăturile postate pe rețelele de socializare nu rezolvă problemele semnalate.