În urma dezbaterilor care au avut loc în Parlament, dar și în societate, pe marginea noii Legi a Educației Naționale, din cele aproximativ 1000 de amendamente înaintate Comisiei pentru Învățământ din Camera Deputaților, în urma dezbaterilor, au fost adoptate o serie de măsuri privind învățământul preuniversitar ce vizează dezvoltarea învățământului tehnologic dual și a liceelor agricole și silvice, sprijinirea copiilor români din afara granițelor țării, sănătatea elevilor, inclusiv prevenția prin înființarea mai multor cabinete medicale în școli, precum și a cabinetelor stomatologice în unitățile de învățământ, siguranța în școli, precum și asigurarea de șanse egale prin continuarea educației și reinserția pe piața muncii a cazurilor particulare.
Potrivit deputatului Natalia Elena Intotero, președintele Comisiei pentru Învățământ din Camera Deputaților, în urma dezbaterilor s-au desprins câteva idei esențiale. ”În primul rând, este clar că România are nevoie de forță de muncă specializată. Învățământul tehnologic în sistem dual este singura modalitate prin care putem să pregătim tinerii pentru meseriile cerute de piața muncii. La propunerea Partidului Social Democrat s-a decis stimularea și cointeresarea operatorilor economici care aleg să fie parteneri în educație. Astfel, burse pentru elevii care urmează cursurile învățământului tehnologic în sistem dual, precum și scutirile de taxe pentru operatorii economici implicați vor fi detaliate în legislația subsecventă”, a declarat deputatul Natalia Intotero.
Aceasta precizează că a fost adoptată și propunerea Partidului Social Democrat privind reglementarea liceelor silvice alături de învățământul din liceele agricole.
În ceea ce privește copii români din afara granițelor țării, la propunerea PSD au fost adoptate o serie de amendamente ce vizează introducerea și finanțarea mai multor cursuri de „Limbă, Cultură și Civilizație Românească” în cadrul unor instituții de învățământ din afara granițelor, dar și în sistem online.
Tot la propunerea PSD, s-a introdus obligativitatea înființării unui cabinet medical și a unui cabinet stomatologic în unitățile de învățământ.
În ceea ce privește siguranța în unitățile de învățământ, amendamentele adoptate în urma dezbaterilor au vizat atât siguranța elevilor, cât și a personalului din învățământ. Pe lângă drepturi și obligații, au fost introduse măsuri care să prevină situații grave (posibilitatea monitorizării cu camere video în sălile de clasă), dar și sancțiuni graduale pentru cei care comit abateri disciplinare (pornind de la mustrare individuală pentru elevi, diminuarea burselor și până la exmatriculare). Precizăm că toate aceste proceduri vor fi detaliate prin legislație secundară, astfel încât toate măsurile să fie adecvate abaterii disciplinare, ținând cont totodată de scopul măsurilor luate și anume de a îndrepta comportamentul elevilor și nu de a-l lipsi de educație.
Totodată, învățământul din penitenciare a fost mai bine reglementat la propunerea Partidului Social Democrat, astfel încât elevii aflați în centrele de reeducare, dar și adulții care au abandonat studiile și au ajuns în penitenciare să beneficieze de educație și de programe de inserție sau reinserție pe piața muncii. În acest sens, va fi demarat un program care să vină în sprijinul acestor persoane, prin implicarea Ministerului Educației, Ministerului Muncii și Solidarității Sociale, Ministerului Justiției, dar și a mediului de afaceri.
”Un capitol separat a vizat și modalitatea în care va fi realizată Școala din spital, pentru copiii aflați în imposibilitatea de a participa la cursuri desfășurate în format fizic, din cauza unor probleme de sănătate. Lucrările vor continua în perioada următoare, cu dorința de a avea legi care să vină în întâmpinarea nevoilor elevilor și tinerilor ca viitori adulți”, a mai precizat deputatul hunedorean Natalia Elena Intotero.