Ceremoniile desfășurate la mijlocul acesti luni la Memorialul Eroilor de la Pasul Vîlcan, au adus din nou în atenție oportunitatea, chiar necesitatea reabilitării drumului județean 666A Vulcan – Schela.
Acest drum județean este asflatat pe cei circa 6 kilometri de pe versantul dinspre Valea Jiului, în aria de responsabilitate a Consiliului județean Hunedoara, fiind accesibil cu orice tip de vehicul rutier din centrul municipiului Vulcan până la cota 1621 m, la granița cu județul Gorj.
Cunoscută drept ”Transvîlcan”, șoseaua alpină care traversează Munții Vîlcanului pe vechea rută istorică a ”Drumului Romanilor” sau ”Drumului lui Mihai Viteazu” ori ”Drumului Poștalionaelor”, așa cum a fost denumită de-a lungul timpului aceasă cale de comunicații între regiunile Ardealului și Olteniei, constituie unul dintre cele mai frumoase trasee de belvedere din țara noastră.
Din păcate, în prezent, coborârea de la Pasul Vîlcan către comunca Schela (din județul Gorj), cu atât mai puțin sensul de urcare dintre comuna gorjeană spre Valea Jiului, este una anevoiasă și nu este recomandată decât pentru posesorii de autoturisme 4X4 sau off-road.
Cu toate că autoritățile administrației județene din Gorj, care administrează acest secotr de drum, pe o lungime de peste 20 de km au dat, an de an, asigurări, că doresc să unească Valea Jiului de județul Gorj cu un drum alpin modernizat, prin vechiul Pas al Vîlcanului, care a constituit ani de-a rândul principala cale rutieră între cele două regiuni, înainte de deschiderea Defilului Jiului, până în prezent nu s-a făcut nimic.
Reprezentanții Consiliului județean Gorj dau însă asigurări că nu este vorba despre dezinteres sau rea intenție, ci pur și simplu de probleme birocratice care întârzie identificarea unei soluții. Purtătorul de cuvânt al al Consiliului județean Gorj, Oana Paloș a declarat, pentru ”Observatorul Antena 1” că deja, pentru o poțiune de aproximativ 50% din drumul județean 666 a fost identificată o soluție pentru finanțarea lucrărilor de modernizare. Aceasta a precizat însă că, din păcate, pentru cealaltă jumătate de drum, de aproximativ 10 km, care intră în zona montană înaltă trebuie identificate, mai întâi, soluții de reglementare juridică, având în vedere că acest sector de drum trece, pe mai multe tronsoane, pe terenuri aflate în domeniul privat, motiv pentru care administrația județeană nu poate face investițiile necesare din punct de vedere legal.
Vicepreședintele CJH Gorj, Gheorghe Nichifor, prezent și în acest an la ceremoniile de la Memorialul Eroilor de la Pasul Vîlcan a declarat că administrația județeană lucrează însă la identificarea unor soluții și dă asigurări că, mai devreme sau mai târziu, acest drum cu importante valențe istorice și turistice, atât pentru gorjeni, cât și pentru hunedoreni va fi asfaltat în întregime.
Până atunci, turiștii pot urca la Pasul Vîlcan, pentru a admira fascinantul peisaj montan al acestor munți, dar și pentru a vizita impresionantul Memorial al Eroilor la cota 1621 pe drumul asfaltat dinspre Valea Jiului, așa cum pot urca și pe celălalt tronson al vechiului drum al romanilor, al lui Mihai Viteazu sau al Poștalioanelor, spre Merișor, prin Dealul Babii, într-un alt areal geografic deosebit de frumos. Drumul de la Merișor la Pasul Vîlcan este marcat, prin strădaniile apreciatului promotor al turismului hunedorean, Emil Părău și cu o serie de panouri amplasate pe diverse puncte cu relevanță istorică, panouri în care sunt înscrise poveștile acestui frumos drum de legătură între Ardeal și Oltenia.