Stația CFR Petroșani devine, în acest final de săptămână, de vineri până duminică, un importrant obiectiv muzeal, istoric și turistic.
Asta nu doar pentru că, în aceste zile, în Valea Jiului (dar și în județul vecin, Gorj) sunt organizate o serie de manifestări culturale dedicate marcării jubileului celor 75 de ani de la inangurarea liniere ferate Bumbești-Livezeni, prin Defileul Jiului, ci și datorită faptului că aici vor ajunge și vor rămâne pentru câteva zile trei dintre garniturile de tren cu mare valoare simbolistică în istoria Căilor Ferate Române.
Potrivit organizatorului acestui eveniment, Dionisie Ardelean, președintele CAR-CFR Petroșani, vineri, 27 octombrie 2023 vor ajunge în gara CFR Petroșani: ”Trenul Regal”, ”Trenul Prezidențial” și ”Trenul de Epocă Moldovița”. Tot atunci va ajunge la Petroșani și Locomotiva cu abur ”Pacific 231065”. Garniturile acestor trenuri speciale vor putea fi vizitat gratuit de publicul interesat.
Trenul regal fost comandat de Regele Ferdinand I al României în anul 1926 la uzinele Ernesto Breda Construzioni Meccaniche din Milano Garnitura a fost livrată în 1928, la un an dup moartea Regelui Ferdinand; până în 1947 a fost folosit constant de către membrii ai Familiei Regale de la Regina Maria, Regele Carol al II-lea, Regina Mamă Elena, Regele Mihai, iar în prezent este folosit de către Majestatea Sa Margareta, Custodele Coroanei regale a României.
Trenul Prezindențial fost comandat de Nicolae Ceaușescu, în prima parte a anilor 70, la Uzina de vagoane din Arad. Președintele Nicolae Ceausescu a dorit atunci înlocuirea vechii garnituri a trenului prezidențial utilizat de primul președinte comunist, Gheorghe Gheorghiu Dej, cu una mult mai moderna si echipata cu tot ce este necesar pentru a fi efectiv un apartament de lux pe roti.
Trenul de Epocă Moldovița datează din perioada de început a Căilor Ferate Române și este format din patru vagoane, construite între anii 1885–1890 la Fabrica de Vagoane Simmering, din Austria.
Locomotiva Pacific 231065 este o locomotivă cu abur produsă în anul 1922, având numărul de fabricație 18999 în cadrul uzinelor germane J.F. Maffei din Munchen, modelul locomotivei fiind 2C1-h4. Locomotiva face parte din tezaurul național al României, fiind clasată ca piesă de tezaur prin ordinul 2686 din 31.07.2000/Ministerul Culturii. În ultimii ani, aceasta a fost folosită, în mod frecvent la diverse evenimente, la tractarea garniturii speciale a trenului regal.