Guvernul decide înghețarea punctului de amendă: Ce înseamnă pentru șoferi și cum sunt calculate amenzile în România

Astăzi, 28 iunie 2024, în ședința de Guvern, s-a luat decizia de a îngheța punctul de amendă, astfel încât acesta să nu crească odată cu majorarea salariului minim pe economie, programată pentru 1 iulie.

Ministrul Finanțelor, Marcel Boloș anunțase că salariul minim brut va crește la 3.700 de lei de la 1 iulie, însă cei de la Ministerul Afacerilor Interne trebuie să colaboreze cu reprezentanții Ministerului Finanțelor pentru a îngheța punctul de amendă. ”Punctul de amendă este în responsabilitatea MAI. Termenul până la care trebuie să vină cu o propunere este data de 1 iulie, dar cum a spus domnul prim-ministru valoarea punctului de amendă nu va fi afectată de creșterea salariului. Noi suntem coiinițiatori ai măsurii și va fi o propunere de act normativ, rândul trecut a fost o Ordonanță de urgență prin care valoarea punctul de amendă a rămas la fel”, a declarat ministrul Boloș, conform Profit.ro.

În prezent, punctul de amendă este de 165 de lei, reprezentând 5% din salariul minim brut. Acesta ar fi urmat să crească la 185 de lei odată cu majorarea salariului minim pe economie. În mediul public au apărut numeroase discuții și îngrijorări, mai ales din partea șoferilor, care se tem că vor trebui să plătească amenzi mai mari în caz de încălcare a legii.

Cum sunt calculate amenzile rutiere în România

Guvernul a adoptat la începutul acestui an o nouă metodă de calcul pentru punctul de amendă, stabilind că acesta reprezintă 5% din salariul minim brut, față de 10% cât era în trecut. În ciuda unor înghețări anterioare, valoarea punctului de amendă nu a reușit să depășească 145 de lei, pentru a evita nemulțumirile electoratului.

De asemenea, de la începutul acestui an, amenzile sunt diferențiate în funcție de clasa de sancțiuni. Clasa I de sancțiuni implică 2-3 puncte amendă, cu o valoare totală între 300 și 495 de lei. Clasa a II-a include 4 sau 5 puncte amendă, cu o valoare între 660 și 825 de lei, în timp ce clasa a III-a presupune 6-8 puncte amendă, evaluată între 990 și 1.320 de lei. Clasa a IV-a variază de la 9 la 20 de puncte amendă, cu amenzile cuprinse între 1.485 și 3.300 de lei, în timp ce clasa a V-a include de la 21 la 100 de puncte amendă, cu sume între 3.465 și 16.500 de lei.

Dacă punctul de amendă ar fi crescut la 185 de lei, șoferii ar fi fost obligați să plătească sume suplimentare semnificative atunci când sunt sancționați. Respectarea regulilor de circulație rămâne cea mai simplă soluție pentru șoferi, fiind de preferat să evite conducerea sub influența alcoolului sau drogurilor. Totuși, acest lucru pare a fi o provocare, având în vedere statisticile care arată că în România, în fiecare zi, 4 oameni își pierd viața în accidente rutiere din aceste cauze.

Sursa – ziarulunirea.ro