Cauciucurile de iarnă: reguli și recomandări pentru siguranța rutieră în sezonul rece

Odată cu apropierea sezonului rece, schimbarea anvelopelor de vară cu cele de iarnă devine esențială pentru siguranța rutieră în România. Condițiile meteo dificile din țara noastră necesită pregătiri speciale, iar legislația impune anumite reguli privind utilizarea anvelopelor de iarnă pentru a garanta siguranța pe drumurile publice. În acest articol, detaliem aspectele legale și sfaturile utile despre momentul optim și criteriile esențiale pentru alegerea anvelopelor de iarnă.

Legislația din România cu privire la anvelopele de iarnă

Conform Codului Rutier din România (OUG 195/2002 și completările ulterioare), este obligatoriu ca vehiculele să fie dotate cu anvelope de iarnă sau all-season în condiții de drum acoperit cu gheață, polei sau zăpadă. Deși legea nu specifică o dată exactă pentru montarea anvelopelor de iarnă, acestea devin obligatorii odată cu apariția condițiilor specifice sezonului rece. Ordonanța 5/2011, în vigoare din noiembrie 2011, completează aceste prevederi și stipulează clar că lipsa cauciucurilor de iarnă poate atrage sancțiuni.

Potrivit legislației, conducerea pe drumuri cu zăpadă, gheață sau polei fără anvelope de iarnă (sau echipamente antiderapante omologate, în cazul vehiculelor de peste 3,5 tone) este strict interzisă. De asemenea, este important de știut că neconformarea cu aceste norme poate atrage amenzi de până la 2.900 lei și reținerea certificatului de înmatriculare.

Când este momentul potrivit pentru a monta cauciucurile de iarnă

Deși nu există o dată fixă în lege pentru schimbarea anvelopelor, temperaturile scăzute constituie un indicator important. Experții recomandă trecerea la cauciucuri de iarnă când temperaturile exterioare scad sub 7 grade Celsius, moment în care anvelopele de vară își pierd eficiența în frânare și aderență. Astfel, perioada orientativă pentru schimbarea anvelopelor de vară cu cele de iarnă este între 1 noiembrie și 31 martie, deși aceasta poate varia în funcție de condițiile meteorologice din fiecare an.

Riscuri și sancțiuni

În România, nepurtarea cauciucurilor de iarnă poate atrage sancțiuni importante. Amenzile variază între 1.300 și 2.900 de lei, în funcție de gravitatea abaterii. Totodată, reținerea certificatului de înmatriculare este o consecință legală prevăzută de Codul Rutier, având ca scop prevenirea riscurilor majore pe care le prezintă anvelopele de vară în condiții de iarnă. Mai mult, în caz de accident, responsabilitatea neechipării corespunzătoare a vehiculului poate duce la sancțiuni mai drastice, inclusiv penale.