Legea căsătoriilor în România: Noi reguli de la 1 martie 2025. Acte necesare

Începând cu 1 martie 2025, toate județele din țară sunt obligate să introducă un sistem electronic în ceea ce privește gestionarea actelor de stare civile. Vor fi incluse atât certificatele de naștere și căsătorie, cât și cele de deces.

O Ordonanță dată de Guvern încă de anul trecut stipulează că, de la 31 martie 2025, ofițerii de stare civilă din țară vor completa primul exemplar al registrului pe calculator, în timp ce varianta pe hârtie va rămâne disponibilă pentru arhivă. Cel de-al doilea exemplar al actelor va fi exclusiv în format electronic.

Schimbarea se aplică la nivel național începând cu 1 martie 2025, potrivit Gandul.

Sistemul digitalizat va putea fi accesat și de către românii care locuiesc în străinătate, dar de la 24 septembrie 2025. Până atunci, actele emise de ambasade și consulate vor continua să fie completate manual.

Ministerul Afacerilor Interne (MAI) a realizat proiectul de digitalizare a actelor de stare civilă printr-o finanțare europeană. Valoarea totală a proiectului se ridică la aproape 185 de milioane de lei, din care 156 de milioane sunt fonduri nerambursabile.

Acte necesare pentru căsătorie

De anul acesta, pentru cununia civilă sunt necesare următoarele tipuri de acte:

-buletinele de identitate (original și copie);
-certificatele de naștere (original și copie);
-certificatul medical prenuptial (valabil 14 zile);
-documente care atestă încheierea unei eventuale căsătorii anterioare (dacă este cazul).

Cuplul va scrie în declarația de căsătorie că nu există impedimente legale și va alege numele de familie pe care îl va purta, precum și regimul matrimonial dorit. În cazul în care se optează pentru un alt regim decât cel legal, va fi necesară o convenție matrimonială încheiată la notar.

Sursa – ziarulunirea.ro