Programul Rabla 2025: Câți bani primesc românii anul acesta pentru mașinile uzate
Programul Rabla continuă și în 2025, iar Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile din România (APIA) a luat parte la negocierile pentru stabilirea regulilor programului.
Programul Rabla 2025
Participând la negocierile care vor contura Programul Rabla 2025, Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile din România (APIA) a furnizat noi informații. Ministrul Mediului, Mircea Fechet, a insistat pentru creșterea valorii ecotichetelor oferite de Rabla Plus încă din luna septembrie a anului trecut. Spre bucuria românilor, se pare că această idee este aproape gata să devină realitate.
Potrivit datelor, este posibil ca bugetul din 2025 al programului Rabla să crească etapizat în comparație cu 2024. Totuși, un aspect important va fi schimbat. Nu vor mai exista diferențe de buget între Rabla Clasic, Rabla Local și Rabla Plus. Oficialii vor lansa un singur program, iar toate fondurile vor fi la comun.
Această decizie a fost luată pe baza rezultatelor din anii precedenți. În 2024, bugetul pentru Rabla Clasic și Rabla Plus a fost de 1,3 miliarde de lei. Din acești bani, o mare parte din fonduri nu au fost consumate. Acum, toate fondurile vor fi la comun, iar subvențiile vor fi mărite.
Crește valoarea subvențiilor
În 2024, valoarea ecotichetelor a scăzut de la 10.000 de euro la 5.000 de euro. Potrivit oficialilor, acest lucru ar fi redus considerabil numărul românilor care au dorit să cumpere o mașină electrică. În acest sens, APIA a propus la nivelul negocierilor ca valoarea ecotichetului să crească de la 5.100 de euro la 8.500 de euro. Această valoare ar urma să fie redusă etapizat până în 2030.
Marii producători din România au evidențiat faptul că majorarea valorii tichetului pentru mașinile electrice este un lucru necesar. „Vrem o primă mai mare decât anul trecut, undeva între 7.000 – 8.000 euro. Dacă prima va rămâne la 5.000 de euro va fi o mare problemă. S-a văzut și în alte țări în care primele au fost tăiate sau scăzute. Scăderea de 36% a fost enormă în 2024”, a precizat Cecilia Tudor, Managing Director Renault South Eastern Europe.
Eliminarea subvențiilor pentru anumite mașini
Printre propunerile APIA se regăsesc și dorințele de eliminare a subvențiilor pentru mașinile cu motoare diesel. Acest lucru va intra în vigoare din 2025. Ulterior, vor fi eliminate și subvențiile pentru autoturisme pe benzină în 2026.
„Dacă propunerea APIA va fi acceptată și va deveni literă de lege, atunci și mașinile pe benzină își vor pierde subvenția, dar abia din 2026. Până atunci, anul acesta, oficialii APIA sugerează că valoarea subvenției pentru achiziția de mașini noi pe benzină (pur ICE) va fi în jurul a 4.000 de euro”, au precizat reprezentanții APIA într-un comunicat.
Sursa – ziarulunirea.ro